– Viktig at russerne beholder tilgangen til menneskerettighetsdomstolen

Det er knyttet stor spenning til om Russland igjen vil ta del i Europarådets parlamentarikerforsamlings (PACE) arbeid, når PACE møtes til juni-møtene i Strasbourg 24.-28. juni.
Ingjerd Schou (H) leder Stortingets delegasjon til Europarådets parlamentarikerforsamling. Foto: Stortinget

Etter fem år uten deltakelse, kan Russland igjen få delta i PACEs arbeid. PACEs regelkomité har vedtatt et resolusjonsutkast som legger til rette for regelendringer som muliggjør at Russland kan møte på juni-sesjonen. Resolusjonen skal behandles mandag 24. juni.

Lederen for Stortingets PACE-delegasjon, Ingjerd Schou (H), mener det er riktig at denne prosessen nå endelig får en løsning:

– Det er avgjørende at også russiske innbyggere fortsetter å ha tilgang til Den europeiske menneskerettighetsdomstolen. Samtidig skal det bli godt å komme til en løsning i denne konflikten, som har overskygget og tatt tid fra alt det andre viktige arbeidet Europarådet skal gjøre, sier Schou.

Hvis de nødvendige regelendringene vedtas og Russland igjen betaler kontingenten sin, vil Russland være tilbake i PACE og igjen delta som et normalt medlem av Europarådet.

Resolusjonsutkastet foreslår også regelendringer som gjør at alle medlemsland framover vil kunne delta uten at noen kan frata dem grunnleggende deltakerrettigheter.

– Med dagens utfordringer i Europa – fremvekst av illiberale demokratier, migrasjon, press mot frie medier og ytringsfrihet – er Europarådets arbeid som vakthund for menneskerettigheter, demokrati og rettsstat mer nødvendig enn noensinne. Det å bevare Europarådets legitimitet og 830 millioner europeeres adgang til den europeiske menneskerettighetsdomstolen er helt sentralt, sier Ingjerd Schou.

Utenriksministrene fra Europarådets medlemsland vedtok den 17. mai i år at det var ønskelig at alle medlemsland skulle få delta i begge organene i Europarådet, og særlig ved valg av ny generalsekretær, som også finner sted under PACEs møter i juni.

Anita Helland Kjus
Seniorrådgiver i internasjonal avdeling