– Vanvittig sløseri med norsk forskning

20.6.2017 13:29 | Unio

Mer konkurranse, rapportering og kontroll skal øke kvaliteten på norsk forskning. Resultatet er milliardsvinn i søknadsrundene og et økende antall sykmeldinger, skriver I Front, nettmagasinet til hovedorganisasjonen Unio.

Konkurranseutsettingen av norsk forskning gjennom Forskningsrådet og EU legger økende press på norske forskere og deres fagmiljøer.
Forskningsrådet mottar om lag 5000 søknader pr år. 80 prosent ender med avslag. Å lage søknader er tidkrevende, anslagsvis to millioner timer går med, ifølge I Fronts reportasje.
– Dersom mellom 500 og 1000 årsverk går med til å skrive søknader som får avslag, må vi spørre om dette er fornuftig ressursbruk, kommenterer Unio-leder Ragnhild Lied.
– Jakten på eksterne midler har blitt tøffere, og den foregår mellom universiteter, høyskoler, institutter og en voksende konsulentbransje. Dette fører til et hardere søknadsregime, og i instituttsektoren har det resultert i at folk i økende grad blir syke på grunn av arbeidspresset, sier spesialrådgiver Kari Folkenborg i Forskerforbundet til I Front.

Professor Knut Holtan Sørensen ved NTNU konstaterer at dagens finansieringssystem har betydelige svakheter. Han sier at forskerne arbeider under et tiltakende press, særlig på universitetene.