Uninett

– Uninetts Zoom-tjeneste er trygg

Sikkerhet og personvern i Zoom får stor oppmerksomhet i media. Uninett understreker at Uninetts Zoom-tjeneste er helt adskilt fra den amerikanske offentlige tjenesten. Zoom levert av Uninett kjører på en separat nordisk plattform, trygt tilrettelagt for alle våre brukere i kunnskapssektoren.

– Uninetts Zoom-tjeneste er trygg. Våre servere ligger i Norden og tjenesten er regulert gjennom en nordisk avtale. Databehandleravtaler og etterlevelse av GDPR og personvernlovgivning er en selvfølge for oss, sier avdelingsdirektør i Uninett Vidar Faltinsen.

Sikkerhet er høyt prioritert

Sårbarheter dukker fra tid til annen opp i de fleste digitale kommunikasjonsløsninger. Under den brå økningen i bruken av Zoom ble det nylig funnet noen mindre kritiske sårbarheter.

Zoom i USA har vært svært raske til å iverksette sikkerhetsoppdateringer.  Alle kjente sårbarheter skal nå være utbedret i siste versjon av programvaren.

– Uninett er svært opptatt av løpende kvalitetssikring av alle våre tjenester, også Zoom. Det er særdeles viktig for oss at våre brukere trygt kan bruke det vi leverer og at eventuelle sårbarheter elimineres. Vi har gjennom det nordiske samarbeidet en tett og tillitvekkende dialog med Zoom sentralt i USA, inklusive direktekontakt med selskapets toppsjef Eric S. Yuan. Zoom har respondert svært raskt på våre henvendelser, sier Vidar Faltinsen.

Uvedkommende kan ikke få tilgang

Begrepet «ende-til-ende kryptering» har fått mye oppmerksomhet. Zoom i USA har brukt begrepet på en annen måte enn slik det vanligvis er definert.

For å unngå forvirring har de nå justert sin begrepsbruk. Uninett har ikke vært villedet av begrepsbruken ved våre sikkerhetsvurderinger.

Mange brukere er redde for at uvedkommende aktører skal kunne avlytte eller hente informasjon fra deres videomøter. Dette er ikke mulig i Uninetts Zoom-løsning.

Med separate nordiske servere har Uninett kontroll på hvem som har tilgang. Det vil si at all kommunikasjon som skjer mellom sluttbrukerne av vår tjeneste er sikker, og ikke tilgjengelig for uvedkommende.

Vidar Faltinsen
Avdelingsdirektør
vidar.faltinsen@uninett.no

Om Uninett

Uninett
Postboks 4769 Torgard

+ 47 73 55 79 00https://www.uninett.no

Uninett AS er kunnskapssektorens IKT-infrastrukturselskap og leverer tjenester innen nett, identitet og tilgang, sikkerhet, video og telefoni.

Uninett AS er et statlig eid aksjeselskap og en strategisk og rådgivende partner i arbeidet med digitalisering av norsk kunnskapssektor.

Uninett AS har to datterselskaper, Uninett Sigma2 AS og Uninett Norid AS. Vi har kontorer i Teknobyen, sentralt i Trondheim.

Følg pressemeldinger fra Uninett

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Uninett på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Uninett