– Trumps seier fører til større frivillig engasjement

16.3.2017 15:26 | Frivillighet Norge

– Det var unektelig et større engasjement i etterkant av Trumps seier enn under selve valgkampen. Det sa kommentator Marie Simonsen fra Dagbladet da Frivillighet Norge arrangerte generalsekretærfrokost med temaet ”Gir Donald Trump større frivillig engasjement?” den 14. mars 2017.

Kommentator i Dagbladet, Marie Simonsen, stilte spørsmålet "Gir Donald Trump større frivillig engasjement?” på Frivillighet Norges generalsekretærfrokost den 14. mars 2017. (Foto: Birgitte Heneide, Frivillighet Norge)

Simonsen har tidligere vist at situasjonen etter valget av Donald Trump som president i USA, får amerikanere til å sette pris på mange ting de har tatt for gitt. Mange frivillige organisasjoner opplever økt støtte i USA, og sosiale medier og enkle betalingsordninger gjør at man kan melde seg og bidra, bare med noen tastetrykk.

Nytt engasjement en reaksjon på truede rettigheter

Simonsen viste til flere eksempler på hvordan en bred motstand mot Trump har kommet til uttrykk i etterkant av hans seier, blant annet gjennom Women’s March og demonstrasjoner mot såkalte ”Muslim ban”.

– Jeg tror det handler om en følelse av fare, av rettigheter som er truet, men også at unge liker denne formen for aktivisme, sa Simonsen, som ser tegn til nye former for aktivisme også i Norge. De nye formene for engasjement handler om å bidra til noe større, men har ikke nødvendigvis bånd til den tradisjonelle norske dugnaden.

– Hvordan får dere disse folkene til å engasjere seg i korpsmusikk? Hvordan får dere alle som stilte opp for Refugees Welcome, til å fortsette arbeidet? spurte Simonsen.

Frivillig.no fanger opp nye former for engasjement

Generalsekretær fra Frivillighet Norge Stian Slotterøy Johnsen mener at Frivillighet Norge har det verktøyet som skal til for å fange opp nye former for engasjement inn i den etablerte frivilligheten. Han var enig i at samfunnsendringer kan påvirke interessen for å delta, og oppfordret generalsekretærene til å posisjonere egen organisasjon inn i denne framtida, blant annet ved å opprette oppdrag på rekrutteringsportalen for frivillige, Frivillig.no.

– Etter lanseringen for litt over et år siden, har Frivillig.no fått inn hele 10.500 interessemeldinger. 60 % av disse har ikke vært frivillige siste året, sa Johnsen.

Vi må bli bevisst på mangfold

Johnsen adresserte også utfordringer med den store interessen Frivillig.no har trukket til seg.

– Hva skjer når interessen for å delta er større enn behovet organisasjonene har for frivillige? Øker vi aktiviteten, eller velger vi de frivillige som vi tror "passer best" inn hos oss? Kan konsekvensen være økt utenforskap? spurte han.

– Vi må ta vare på engasjementet som kommer. Vi ser at ikke alle får svar like raskt. Faktisk får de med utenlandske navn senere svar enn de med etnisk norske navn.

Frivillighet Norge har et inkluderingsperspektiv i alt arbeid, og oppfordrer frivillige organisasjoner på å bli bevisst på mangfold i egen organisasjon.

– Frivilligheten spiller en viktig rolle i demokratiet og bidrar til å styrke tilliten mellom folk, mellom folk og systemet og mellom folk og politikere. Frivilligheten er i 2017 viktigere enn noen gang, avsluttet Johnsen.