Tre milliarder kroner årlig fra norske stiftelser

Norske stiftelser tilfører samfunnet rundt tre milliarder kroner årlig. Utdelingene fra stiftelsene ligger vesentlig høyere enn tidligere antatt. De nye tallene kommer fram i en temaundersøkelse som Stiftelsestilsynet har gjennomført. Resultatet viser at vel 3500 av landets 7600 stiftelser har som formål å dele ut penger.

For lave tall tidligere
- En undersøkelse i 2009 konkluderte med at stiftelsene tilførte samfunnsnyttige formål vel en milliard kroner det året. Vår undersøkelse viser at tallet i realiteten var to og en halv gang så stort. Dermed har vi gjort synlig at norske stiftelser er en betydelig økonomisk kraft i samfunnet vårt, sier Gunn Merete Paulsen som er avdelingsdirektør i Stiftelsestilsynet.

I 2011 ble gode formål tilført 3,0 milliarder kroner fra stiftelses-Norge. Året før var tallet 3,2 milliarder, og i 2009 kom utdelingene opp i 2,7 milliarder.

Mest til forskning
Forskning er det formålet som får klart mest fra de utdelende stiftelsene. De tre siste årene har forskningsformål fått utdelt fra 562 millioner til 693 millioner kroner.  Formål som utdanning, kultur og sosiale formål får også betydelige årlige tilskudd fra norske stiftelser. Utdelingene til kultursektoren varierer, men var for eksempel over en halv milliard kroner i 2010.

Utdanning er det formålet som får tilskudd fra flest stiftelser. Temaundersøkelsen viser at det i fjor var 890 forskjellige utdanningsformål som fikk utdelt penger.  Men også mange sosiale formål får utdeling fra norske stiftelser – i fjor var tallet 821.

Sikre funn
Undersøkelsen omfatter alle landets stiftelser, inkludert de store finans- og sparebankstiftelsene. Over 5800 stiftelser svarte på undersøkelsen, og det gir en svarprosent på 77. Det resultatet er Stiftelsestilsynet fornøyd med.

- Vi regner funnene i undersøkelsen som sikre. Det skyldes ikke minst at de stiftelsene som har svart står for hele 93 prosent av bokført egenkapital i norske stiftelser, sier Gunn Merete Paulsen.

Årlig vurdering
Stiftelsestilsynets undersøkelse viser også at det er en god del stiftelser som ikke deler ut penger - selv om de har dette som formål. Stiftelsestilsynet anbefaler derfor at pengeutdelende stiftelser hvert år skal vurdere om de skal foreta utdelinger.

Årets temakontroll er den tredje Stiftelsestilsynet har gjennomført etter at tilsynet ble opprettet. I 2009 ble søkelyset satt på internkontrollen i norske stiftelser, mens en undersøkelse i 2011 undersøkte hvordan kjøp og salg av eiendom ble forvaltet av stiftelsene.

For ytterligere informasjon om temaundesøkelsen kan følgende kontaktes:

Avdelingsdirektør Gunn Merete Paulsen, tlf. 992 84 338.  E-post: gmp@stiftelsestilsynet.no

Kommunikasjonsdirektør Anne Mette Hjelle, tlf. 992 84 302. E-post: amh@lottstift.no

Lotteri- og stiftelsestilsynet skal sikre ansvarlege pengespel, sterk frivilligheit og trygge stiftelsar. Les meir på www.lottstift.no

Følg pressemeldinger fra Lotteri- og stiftelsestilsynet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Lotteri- og stiftelsestilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Lotteri- og stiftelsestilsynet