-Superstas å få hedersmerke!

- Dette er superstas, ler glade korngründere Anne-Marte Røen Bye og Anne Marthe Løken fra Duga Byggkorn i Østfold. Under åpningen av Norges største matfestival, Matstreif, ble Duga Byggkorn hedret med tre offisielle Spesialitet-merker. Merkene ble overrakt av Landbruks- og matminister Jon Georg Dale.

Anne Marthe Løken, Jon Georg Dale, Anne-Marte Røen Bye.

- Vi er veldig stolte og glade over at kornet vårt mottar en slik anerkjennelse. Det er viktig for oss, sier to stolte og glade korn-gründere, Anne-Marte Røen Bye og Anne Marthe Løken, fra Østfoldbedrifta Duga byggkorn.

Tidligere i dag, under åpningen av Matstreif, Norges største matfestival, ble Duga tildelt hele tre offisielle Spesialitet-merker for ulike byggkornprodukter.

Duga Byggkorn er en nystartet merkevare og et samarbeidsprosjekt der utvalgte korngårder i Østfold dyrker og leverer den unike byggkornsorten Duga.

- Duga byggkorn er en egen byggsort vi har foredlet og utviklet som er enda sunnere og enklere å bruke i moderne matlaging, forklarer Røen Bye.

- Norges beste lokalmatprodusenter

Det var Landbruks- og matminister Jon Georg Dale som overrakte merkene.

-  På Norges største matfestival skal vi selvsagt hedre noen av Norges beste lokalmatprodusenter, innledet Dale.

- At våre produkter blir anerkjent og opptatt i Spesialitet-familien, er noe vi opplever som veldig motiverende, sier Røen Bye.

- Vi er også glade for at vi ser en sterkt økende interesse for grovere og sunnere kornsorter generelt. Vi brenner jo for byggkornet vårt, og ønsker å fremme sunn matglede og naturlig verdi. Spesialitet-merkene viser at vi er på rett veg, sier hun.

Godkjent av fagjury

Spesialitet-merket er et offisielt informasjonsmerke for norskprodusert lokalmat og drikke. Merkeordningen forvaltes av stiftelsen Matmerk på oppdrag fra Landbruks- og Matdepartementet.

Hvilke mat- og drikkevarer som kommer gjennom nåløyet, bestemmes av en uavhengig fagjury som smaker, lukter og drøfter seg gjennom produkter fra produsenter som ønsker å bruke merket. Fagjuryen vurderer grundig kvalitet, smak, oppskrift og historie. Langt fra alle produkter godkjennes av juryen, som ledes av formann Lars Sponheim.

Det er i underkant av 100 norske produsenter som har fått tillatelse til å pryde produktene sine med Spesialitet-merke. Til sammen bærer rundt 450 produkter i landet merket.

Anne Marthe Løken, Jon Georg Dale, Anne-Marte Røen Bye.