-Superstas å få hedersmerke!

- Dette er superstas, ler glade korngründere Anne-Marte Røen Bye og Anne Marthe Løken fra Duga Byggkorn i Østfold. Under åpningen av Norges største matfestival, Matstreif, ble Duga Byggkorn hedret med tre offisielle Spesialitet-merker. Merkene ble overrakt av Landbruks- og matminister Jon Georg Dale.

Anne Marthe Løken, Jon Georg Dale, Anne-Marte Røen Bye.

- Vi er veldig stolte og glade over at kornet vårt mottar en slik anerkjennelse. Det er viktig for oss, sier to stolte og glade korn-gründere, Anne-Marte Røen Bye og Anne Marthe Løken, fra Østfoldbedrifta Duga byggkorn.

Tidligere i dag, under åpningen av Matstreif, Norges største matfestival, ble Duga tildelt hele tre offisielle Spesialitet-merker for ulike byggkornprodukter.

Duga Byggkorn er en nystartet merkevare og et samarbeidsprosjekt der utvalgte korngårder i Østfold dyrker og leverer den unike byggkornsorten Duga.

- Duga byggkorn er en egen byggsort vi har foredlet og utviklet som er enda sunnere og enklere å bruke i moderne matlaging, forklarer Røen Bye.

- Norges beste lokalmatprodusenter

Det var Landbruks- og matminister Jon Georg Dale som overrakte merkene.

-  På Norges største matfestival skal vi selvsagt hedre noen av Norges beste lokalmatprodusenter, innledet Dale.

- At våre produkter blir anerkjent og opptatt i Spesialitet-familien, er noe vi opplever som veldig motiverende, sier Røen Bye.

- Vi er også glade for at vi ser en sterkt økende interesse for grovere og sunnere kornsorter generelt. Vi brenner jo for byggkornet vårt, og ønsker å fremme sunn matglede og naturlig verdi. Spesialitet-merkene viser at vi er på rett veg, sier hun.

Godkjent av fagjury

Spesialitet-merket er et offisielt informasjonsmerke for norskprodusert lokalmat og drikke. Merkeordningen forvaltes av stiftelsen Matmerk på oppdrag fra Landbruks- og Matdepartementet.

Hvilke mat- og drikkevarer som kommer gjennom nåløyet, bestemmes av en uavhengig fagjury som smaker, lukter og drøfter seg gjennom produkter fra produsenter som ønsker å bruke merket. Fagjuryen vurderer grundig kvalitet, smak, oppskrift og historie. Langt fra alle produkter godkjennes av juryen, som ledes av formann Lars Sponheim.

Det er i underkant av 100 norske produsenter som har fått tillatelse til å pryde produktene sine med Spesialitet-merke. Til sammen bærer rundt 450 produkter i landet merket.

Anne Marthe Løken, Jon Georg Dale, Anne-Marte Røen Bye.

Lokalmat fra Tromsø, Ringerike og Lofoten i sentrum i Berlin18.1.2019 15:20:18Pressemelding

- Hva har en pølse fra Tromsø, en tørrfisk fra Lofoten og en spekepølse fra Ringerike til felles? Jo, dette er lokalmat med høy kvalitet, basert på lokale råvarer og oppskrifter som gir verdiskaping i lokalsamfunnet fra produsenter med mot til å satse, sa landbruks- og matminister Bård Hoksrud da han delte ut tre Spesialitet-merker under åpningen av den norske standen på Grüne Woche i Berlin.