– Si ja til plassen din

På tirsdag sender Samordna opptak ut tilbud om studieplasser. – Har du søkt på ingeniørstudier, men blitt skremt av nedgangen i oljebransjen? Si ja til ingeniørstudiene dine, det er et yrke for fremtiden, oppfordrer Omar Gamal, leder for NITO Studentene.

Omar Gamal, leder for NITO Studentene

I fjor mente 34 prosent av Norges befolkning at ingeniører er den viktigste yrkesgruppen for å skape nye arbeidsplasser og 80 prosent mener ingeniører er en forutsetning for utvikling av velferdssamfunnet.

– Å bli ingeniør er å velge et yrke for fremtiden. Har du valgt det får du være med på å løse noen av verdens største utfordringer. Og ikke minst skal du være med på å skape arbeidsplasser for fremtiden, slik at Norge kan fortsette å være den velferdsstaten den er i dag, sier Omar Gamal, leder for de 11000 studentene som har valgt å organisere seg i NITO.

Han understreker at selv om det er nedgangstider i olje- og gassbransjen, viser NITOs behovsundersøkelse at 40 prosent av arbeidsgivere mener det vil være behov for ingeniører i årene som kommer.

– I dag er det femti år siden første prøveboring i Nordsjøen og starten på oljeeventyr i Norge. Dette eventyret er langt fra over. Vi vet det er behov for ingeniører innenfor bygg, industri, kommunal sektor, helsesektor og mange andre bransjer, men vi trenger også nye ingeniører som kan ta oss inn i en grønn hverdag. Så ja, det er også behov for kompetansen til deg som skal studere oljerelaterte ingeniørfag.

Gamal vil derfor oppfordre alle som har søkt ingeniørstudier om å takke ja til plassen når de får resultatet fra Samordna opptak. – Det er et yrke for framtiden, mener han.

For ytterligere kommentarer kontakt: Omar Gamal leder NITO Studentene Tlf: 93810497

Omar Gamal, leder for NITO Studentene

Lakkegata 3

22 05 35 00http://www.nito.no

Med over 80 000 medlemmer er NITO Norges største organisasjon for ingeniører og teknologer.