– Programmet til GFD 2018 Lofoten tar form

Rammeprogrammet til Glass og Fasadedagene 2018 i Lofoten er snart klart. Første del av «Flott faglig fangst» er forankret i Miljøstiftelsen ZEROs rapport «Slik kutter vi energibruken i bygg». – Rapporten omtaler virkemidler som er av stor interesse for oss og våre medlemsbedrifter. Energieffektivisering blir en av to bærebjelker i arrangementet, sier prosjektleder Per Henning Graff.
Prosjektleder Per Henning Graff forteller om en rikholdig meny under GFD 2018 Lofoten.

Den andre bærebjelken omhandler prosjekter innenfor GFs virksomhetsområder.

– Etter at «Fagdagen» på høsten tradisjonelt har sterkt faglig fokus, retter vi det faglige innholdet på GFD mot rammebetingelser og «politiske saker» som påvirker vår bransje. Eksempelvis energieffektivisering, gjenvinning, sirkulær økonomi, lærlinger, utdanning og forbrukerinformasjon og forbrukerspørsmål. Dette er emner som i aller høyeste grad påvirker bransjen, og er avgjørende for hvordan vi bør legge opp driften i våre bedrifter. Dette er «Flott faglig fangst» for bransjen, sier Graff.

– Har dere noen klare poster i programmet?

– Rammeprogrammet er mer eller mindre klart. Første del av den faglige fangsten er forankret i Miljøstiftelsen ZEROs rapport «Slik kutter vi energibruken i bygg», sier Graff.

ZERO-rapporten beskriver tiltak som å innføre strengere komponentkrav til vinduer, økodesignkrav til vinduer og energieffektivisering ved bytte til vinduer med lav U-verdi. Hvordan man kan utnytte solenergi i fasader og vindusfelt er et annet område som belyses i rapporten og håndverkstøtte til håndverkere som gjennomfører energieffektiviseringstiltak drøftes. I det hele tatt kan rapporten forankres gjennom hele verdikjeden i vår bransje, sier Graff.

Etter at rapporten er presentert følger foreningen opp med foredrag om hvorfor isolerruter «dugger» og hvorfor energieffektivisering kan gi «dårligere» produkter.

Sekvensen toppes med en paneldebatt med tema «Energieffektivisering gir utvendig kondens. Hvordan løser bransjen problemet?»

– Vi følger opp konsekvenser og utfordringer bransjen får som følge av energieffektivisering. Blant annet fokuserer vi på utvendig kondens og hvordan vi kan bidra til å løse denne utfordringen. Forbrukerens rettigheter og informasjonsplikten er her viktig å ta med seg og vi skal forsøke å se saken også fra våre kunders ståsted. Vi håper denne debatten kan vise at vår bransje er løsningsorientert og «fremme i skoa», sier Graff.

LES OGSÅ: Velkommen til Glass og Fasadedagene

«Veileder for avviksbedømmelse. Bygningsglass»

Glass og Fasades egne virksomhetsområder og prosjekter får naturlig nok behørig plass i arrangementet. Graff trekker denne gang frem emner som «Glass i pensum på fagskole-, høgskole- og universitetsnivå», «Veileder for avviksbedømmelse. Bygningsglass» og «Solskjerming gir energigevinst». Til slutt må alle huske at årets generalforsamling avholdes fredag 13. i Svolvær. Dette er medlemmenes sjanse til å si sin mening, sier prosjektlederen.

Utover faglig program i alle varianter inviteres det til en rekke sosiale sammenkomster og utflukter. Allerede torsdag morgen er det anledning til å delta på topptur på ski med guide for de spesielt interesserte. Fredag kveld skal Svolværs serveringssteder være arena for matstafett, med gode muligheter for å lære mer om Lofoten og miljøet i denne delen av Norge.

Lørdag går det slag i slag med fisketur, RIB-tur, golf, kajakk eller båtsafari og til slutt «Lofoten Opplevelsesbankett» på hotellet.

– Det er mange valgmuligheter og alle gjestene vil finne noe som passer. Tradisjonen tro inviteres ledsagere med til svært så hyggelige priser. En lunsj sammen med sin partner i Henningsvær kan jeg anbefale på det varmeste, sier Graff.