Forskningsrådet

– Nysgjerrigper var avgjørende

Del

For 12 år siden fikk han beskjed av læreren om å ikke støvsuge for å samle hybelkaniner. Det har ført til at Fredrik Gullaksen Johannessen (24) i dag prøver å gi bedre behandling til Parkinson-pasienter.

I 2003 ble Fredrik og klassen hans på Ulsmåg barneskole i Bergen kåret til Årets Nysgjerrigper med prosjektet «Hvorfor samler støv seg til hybelkaniner?». Nysgjerrigperkonkurransen er Forskningsrådet store satsing for barneskoleelever, og i desember 2015 runder tiltaket sine første 25 år. Mange tusen norske skolebarn har deltatt opp gjennom årene, og har lært om forskningsmetode og kritisk tenkning.

– Tenk deg at du som 11-12-åring får med lapp hjem fra læreren om at du ikke skal støvsuge på et par uker. Det var veldig artig!

Fredrik Gullaksen Johannessenhar svært gode minner fra Nysgjerrigper-prosjektet han var en del av i 6. klasse på Ulsmåg barneskole for 12 år siden. Aller best husker han da læreren avslørte at klassen var gått til finalen:

– Jeg husker læreren tok telefonen midt i timen. Han virket veldig fornøyd, og fortsatte å snakke foran hele klassen. Vi syns det var veldig rart. Da han var ferdig, sa han «Gratulerer, nå er vi i finalen av Nysgjerrigper!». Vi var ekstatiske. Hele prosjektet var en utrolig positiv opplevelse, og veldig interessant.

Johannessen mener Nysgjerrigper-prosjektet var avgjørende for at han valgte å gå veien som har ledet til at han i dag er studerer i nanovitenskap ved Universitetet i Bergen.

– Sats på praktiske oppgaver

«Alt for vitenskapen» var en holdning naturfagslærerne til Johannessen hadde. Han mener det også har spilt en stor rolle for hans utdanningsvei.

– Jeg har hatt lærere som har snakket veldig varmt om naturvitenskap, og som har presentert det for elevene, ikke bare som et fag, men som en mulighet for fremtiden.

– Hva er ditt råd til lærere og utdanningspolitikere for å styrke barn og unges interesse for forskning – og eventuelt rekruttering til videre studier og forskning?

– Når jeg tenker tilbake på barne- og ungdomsskolen, så er det de praktiske tingene vi har gjort som har brent seg fast i minnet. Jeg husker følelsen da vi holdt på med eksperiment og fikk forskjellige oppgaver. Det ble nesten som detektivarbeid. Det er kanskje vanskelig å utføre, men hver eneste lille praktiske ting – det husker man, så det bør satses på.

– Hva går masteren din ut på?

 – Jeg er i en gruppe som prøver å utvikle en enzymerstatningsterapi for pasienter med lavt dopaminnivå. For eksempel pasienter som har ulike nevrodegenerative sykdommer. Vi ønsker å bruke nanopartikler som nanobærere for å transportere virkestoffet direkte inn til hjernen.

Litt enklere forklart, prøver Johannessen å ta et enzym og laste det på nanopartikler. Dette fordi hans gruppe vil lage en medisin til blant annet Parkinson-pasienter, som kan gi mer til hjernen enn til omkringliggende vev. Dermed kan en del av sideeffektene som dagens behandling har forhåpentligvis bli borte.

– Hva er den største forskjellen mellom Nysgjerrigper-forskningen og det du gjør nå?

– Det blir plutselig litt mer seriøs vitenskap nå. Det er gjerne ikke like mye dramatisering av journalene, og heller ikke så mye personifisering av prøvene jeg tar. Også er det selvfølgelig litt mer avanserte maskiner som brukes.

Han legger til at det er en del ting han hadde gjort annerledes hvis han skulle gjort Nysgjerrigper-prosjektet nå.

– Dessuten – med den bakgrunnen jeg har i dag, tenker jeg at det umulig kan være bra å gå så lenge uten å støvsuge. Men alt for vitenskapen!, sier han.

Han tror mange unge kanskje blir skremt av at de hører forskning og naturvitenskap er en vanskelig vei å gå, noe han vedgår, men understreker:

– Det er også en utrolig givende vei å gå. Den kunnskapen du tilegner deg kjennes uvurderlig.

Hans beste tips til spirende forskere, er derfor:

– Ikke gi opp før du forstår det. Du kan gjøre det. Et motto jeg følger er «If at first you don’t succeed, try, try, try again.».

Nøkkelord

Kontakter

Kate Alice Furøy, kaf@forskningsradet.no

Bilder

Dokumenter

Lenker

Om Forskningsrådet

Forskningsrådet
Forskningsrådet
Drammensveien 288
0283 OSLO

22 03 70 00http://www.forskningsradet.no/
Om Nysgjerrigper • Forskningsrådets tilbud til barneskolen og fyller 25 år i år • Årlig konkurranse der elever forsker på egne spørsmål • Utviklet en universalnøkkel til å finne svar, kalt Nysgjerrigpermetoden

Følg saker fra Forskningsrådet

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Forskningsrådet på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Forskningsrådet

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom