-Næringslivet må unngå forbindelser til okkupasjonen av Palestina

Regjering må utarbeide en skriftlig anbefaling til norske bedrifter om å unngå økonomiske forbindelser til okkupasjonen av Palestina, krever Norsk Folkehjelp.

- I over 20 år har Norge og det internasjonale samfunnet satset på en fredsprosess hvor Israel setter alle premissene. Stormaktene har ikke vært villige til å legge det nødvendige press på Israel for at de skal oppgi okkupasjonen og bidra til opprettelsen av en palestinsk stat med grunnlag i folkeretten, sier styreleder i Norsk Folkehjelp Finn Erik Thoresen.

Norsk Folkehjelps landsmøte vedtok i helgen en politisk uttalelse som krever at den norske regjeringen må bidra til reelt press på Israel for at de avslutter den folkerettsstridige blokaden og okkupasjonen.

- Norske myndigheter må oppfordre norsk næringsliv til å styre unna forbindelser til okkupasjonen av Palestina. Med det mener jeg økonomisk samkvem som støtter opp om ulovlig bosettingsvirksomhet og andre folkeretts- og menneskerettighetsbrudd i de okkuperte palestinske områdene, sier Thoresen.

Han sier kravet er spesielt viktig nå ett år etter krigen hvor en ser at bare fem prosent av det nødvendige byggematerialet blitt tillatt innført til Gaza. I løpet av konflikten i fjor ble 19 000 boliger ødelagt, og 100 000 mennesker ble hjemløse.

Norsk Folkehjelp har vært til stede for og støttet palestinernes sak i over 30 år - i flyktningleirene i Libanon siden 1982 og på Gazastripen og Vestbredden siden 1987. Organisasjonen støtter palestineres legitime rett til selvstendighet og frihet fra undertrykking, okkupasjon og påtvunget eksil.

Les hele uttalelsen fra Norsk Folkehjelps landsmøte i dokumentet under.