– Lokalradioene må få mer tid til den digitale overgangen
På oppdrag fra Kulturdepartementet har Medietilsynet vurdert fremtiden for lokalradioene på FM etter 2021, som er den fristen bransjen i utgangspunktet har hatt for overgang til digitale sendinger. Hovedspørsmålet har vært om lokalradioene trenger ytterligere tid på å gjennomføre det digitale skiftet. For å vurdere det har Medietilsynet blant annet analysert hvor langt digitaliseringen er kommet og hvilke forutsetninger lokalradioene har for å lykkes som heldigitale aktører.
Frykter konsekvenser for mediemangfoldet
Utbygging av Lokalradioblokka er påbegynt i de aller fleste regioner, men er fortsatt i en oppstartsfase. Utbyggingen er kostnadskrevende, og de som bygger ut har utfordringer med å få nok leietakere å dele kostnadene med. I tillegg er driftskostnadene høyere for DAB enn for FM. Medietilsynets analyser viser at lokalradioer som sender begge steder finansierer DAB-driften med inntekter fra FM-sendingene. I 2018 kom nesten 97 prosent av lokalradioenes driftsinntekter fra virksomheter med FM-konsesjon.
Medietilsynet mener derfor det er for tidlig å avvikle lokalradioenes mulighet til å sende på FM, og foreslår å forlenge konsesjonene i fem nye år, ut 2026. Fortsatt er det et stykke igjen før DAB-nettene er ferdig utbygd, og mange lokalradioer har ennå ikke tilstrekkelig økonomi til å klare overgangen. Hvis FM-nettet stenges for lokalradio etter 2021, må mange trolig legge ned driften. Dermed svekkes mediemangfoldet, ikke minst i områdene utenfor storbyene. I så fall mister mange lyttere lokalradioen som kilde til informasjon fra sitt nærmiljø.
Foreslår reklameforbud for ikke-kommersielle lokalradioer
De lokalradioene som har fått fortsette på FM i og rundt storbyene etter at de øvrige radioaktørene ble heldigitale i 2017, har hatt noen særlige vilkår for å ivareta Stortingets forutsetning om at de skulle forbli ikke-kommersielle. Reglene har imidlertid vist seg vanskelige og ressurskrevende å håndheve, og vi ser også at aktører har prøvd å omgå regelverket.
Medietilsynet foreslår derfor at lokalradioene i slukkeområdene får totalforbud mot å sende reklame. I dag kan disse aktørene ha inntil 135.000 kroner per år i reklameinntekter. Et forbud er etter tilsynets vurdering en bedre løsning for å sikre at FM-driften i slukkeområdene ikke kommer i kommersiell konkurranse med de radioaktørene som er digitalisert. Det bør heller ikke være mulig å tildele nye konsesjoner eller overdra konsesjoner i slukkeområdene.
Offentlig støtte bør økes
For å lette den digitale overgangen for lokalradioene, foreslår Medietilsynet å styrke den eksisterende tilskuddsordningen som er rettet mot lokalkringkasting. Vår kartlegging viser at offentlig støtte er avgjørende for utbygging av DAB-nettene, men dagens støttetak begrenser hvor mye støtte enkeltaktører kan få. Det er derfor positivt at Kulturdepartementet har satt i gang en prosess for å heve eller fjerne støttetaket. Samtidig foreslår Medietilsynet å utvide ordningen til også å omfatte driftsstøtte, og å øke ordningens økonomiske ramme for en overgangsperiode.
Lokalradioen er viktig for mangfoldet
Hva så når nye fem år er gått, er lokalradioene da klare for en heldigital tilværelse? Det er det for tidlig å si noe sikkert om. Bare ett år har gått siden de riksdekkende radioene ble fulldigitaliset. Utviklingen i befolkningens radiolytting, utbygging av Lokalradioblokka, lokalradioenes økonomiske forutsetninger og insentiver for digitalisering bør derfor følges over tid. Medietilsynet foreslår at situasjonen vurderes på nytt om fem år.
Fremtiden er digital – også for lokalradioen. Men som for mange andre bransjer er den digitale overgangen krevende, både når det kommer til økonomi og tidsperspektiv. Lokalradioene har en viktig rolle i det norske mediemangfoldet. De bør derfor få mer noe mer tid til å gjennomføre det digitale skiftet.
Nøkkelord
Kontakter
Mari VelsandDirektør
Tel:+47 913 28 448mari.velsand@medietilsynet.noBilder
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Forbod mot reklame i radio og tv i påska21.3.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
Medietilsynet deler kunnskap om dataspill11.3.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Medietilsynet samler voksne som jobber med barn og ungdom til seminar om hvordan dataspill kan bli en mer inkluderende arena.
Medietilsynet ga seks advarsler for regelbrudd i fjor27.2.2024 12:33:04 CET | Pressemelding
Medietilsynet ga seks advarsler for brudd på regelverket i 2023. Fem av advarslene gjaldt brudd på reglene for reklame, sponsing og produktplassering.
Forordningen for digitale tjenester (DSA) håndheves i EU fra lørdag16.2.2024 09:51:49 CET | Pressemelding
Et nytt europeisk regelverk iverksettes nå for å sørge for mer demokratisk kontroll over sosiale medier og andre internett-tjenester. Fra 17. februar håndheves DSA i EU, mens det foreløpig ikke er avklart når regelverket blir en del av norsk lov.
Samiske aviser kan søke om over 42 millioner kroner15.2.2024 08:36:02 CET | Pressemelding
Medietilsynet åpner nå for årets søknader om støtte til samiske aviser og samiskspråklige avissider. I år skal det fordeles 42,7 millioner kroner.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom