Huseierne

– Konfliktnivået ved bolighandel må ned

Del
Ti prosent av boligkjøperne har opplevd konflikt med selger i etterkant av boligkjøpet. Samtidig er tjue prosent misfornøyd med takstmannens jobb.

Det kommer frem i en undersøkelse som Ipsos har gjort på oppdrag for Huseiernes Landsforbund for andre året på rad. Undersøkelsen er gjort blant boligkjøpere som har kjøpt bolig i løpet av de siste tre årene.
– Vi i Huseiernes Landsforbund er opptatt av en tryggere bolighandel og færre konflikter. Vi vil derfor at Avhendingsloven gjennomgås og at nødvendige forbedringer for både boligkjøpere og selgere blir innført fortest mulig, sier generalsekretær Morten Andreas Meyer i Huseiernes Landsforbund. Med konflikt menes at boligeierne måtte kontakte advokat, at eierskifte- eller boligkjøpforsikring ble utløst, eller at det ble rettssak.

Seks av ti fant feil eller mangler
Seks av ti boligkjøpere fant feil eller mangler etter at de flyttet inn i boligen. Hver tiende boligkjøper fant betydelige feil eller mangler, mens halvparten av boligkjøperne fant mindre feil eller mangler. Dette er feil eller mangler boligkjøperne ikke hadde blitt informert om ved visning eller i tilstandsrapporten.
– At så mange som seks av ti boligkjøpere oppdager feil eller mangler etter kjøpet er hovedproblemet. Dette problemet løses ikke ved å gjøre tilstandsrapporten obligatorisk, sier Meyer.
– Både selgere og kjøpere er amatører ved bolighandelen. Derfor må de profesjonelle aktørene, takstmenn og eiendomsmeglere, pålegges et vesentlig større ansvar. Dette må inn i loven, sier Meyer.

Tjue prosent misfornøyd med takstmannens jobb
Undersøkelsen viser at så mye som tjue prosent av deltakerne i undersøkelsen var misfornøyd med takstmannens jobb. 
– I tilfeller hvor tilstandsrapport innhentes, er det et misforhold mellom rapportens viktighet og takstmannens begrensede ansvar, sier Meyer.
– Avdekkes det feil og mangler som ikke står i tilstandsrapporten, er det takstmannens ansvar å erstatte dette, sier han. Nesten halvparten av boligkjøperne var fornøyd med eiendomsmeglerens jobb ved kjøpet av sin siste bolig.

Kontakter

Bilder

Dokumenter

Om Huseierne

Huseierne
Huseierne
Fred. Olsens gate 5
0152 Oslo

22 47 75 00http://www.huseierne.no

Huseierne er en uavhengig og medlemseiet forbrukerorganisasjon for alle boligeiere uavhengig av boform. Huseiernes 278.000 medlemmer bor i blokk, rekkehus og enebolig. Organisasjonen har 7.300 boligsameier og frittstående borettslag som medlemmer.

Huseierne ivaretar norske boligeieres lokale og rikspolitiske bolig- og eiendomsinteresser. Forbundet yter juridisk og byggteknisk rådgivning til medlemmene.

For mer informasjon: besøk vår nettside!

Følg pressemeldinger fra Huseierne

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Huseierne på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Huseierne

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye