– Kampen er ikke over før vi har likelønn!

Norsk Sykepleierforbunds leder Eli Gunhild By holdt lørdag en appell på Youngstorget i Oslo i anledning den internasjonale kvinnedagen.

Neste år er det 100 år siden kvinnedagen ble markert i Norge for første gang. Da var årslønnen til en tjenestepike halvparten av det tjenesteguttene tjente, og kvinnene hadde akkurat fått stemmerett.

– I dag tjener ikke kvinner lenger halvparten av det menn tjener, men kampen er ikke over før vi har likelønn, sa By til de mange fremmøtte på Youngstorget.

Frihet og selvstendighet er målet for alle som er opptatt av likestilling. Lønn som gjør kvinner økonomisk selvstendige er en helt avgjørende forutsetning for frihet. Lønnen bør komme med en arbeidstid som ikke ødelegger oss, og som gjør det mulig å kombinere med et familieliv.

– I min jobb som forbundsleder for over 100 000 sykepleiere møter jeg mange som forteller meg at det er likelønn i Norge. Noen mener åpenbart at 86 prosent av menns lønn er nok.

– Det at en kvinnelig og en mannlig renholdsarbeider, helsefagarbeider, sykepleier eller hva det skal være, tjener like mye – eller like lite – betyr ikke at kvinner og menn er likestilte. Det er ikke bare det som er likelønn. Likelønn handler om lik lønn for arbeid av lik verdi. Det handler om hva slags samfunn vi vil ha. Likelønn handler om samfunnsverdier.

By hadde også innspill til debatten om legers reservasjonsrett:
– Som kvinne og sykepleier klarer jeg ikke å la være å si noe om reservasjonsretten: snart 40 år etter abortloven må vi minne politikerne om at det er retten til selvbestemt abort som er lovfestet, ikke retten til å være fastlege.