SKAGEN Fondene

– Ikke søl bort konfirmasjonsmilliarden

Norske konfirmanter får til sammen over en milliard kroner i pengegaver. – De smarte ungdommene bruker pengene til å skaffe seg en fordel på boligmarkedet, sier Pål Bergskaug, direktør for formuesforvaltning i Skagen.
SKAFF DEG EN FORDEL: Konfirmasjonsgaven kan hjelpe deg inn på boligmarkedet.

Hvert år konfirmeres rundt 50 000 ungdommer seg i Den norske kirke eller i humanistisk konfirmasjon. Konfirmantene forventer i snitt å få rundt 10 000 kroner fra foreldre, 7 200 kroner fra besteforeldre, 1 300 kroner fra onkler og tanter, og 800 kroner fra andre gjester, ifølge DNBs undersøkelse fra 2019

– Norske konfirmanter er heldige. Dette er mye penger for en ungdom, synes Pål Bergskaug i Skagen Fondene.

Inngangsbillett til boligmarkedet

– Konfirmasjonen er en ypperlig anledning for foreldre å lære barnet sitt gode sparevaner ved å gi fond i gave. Dette vil på sikt gi avkastning, som for eksempel kan hjelpe barnet inn på boligmarkedet i fremtiden, sier Bergskaug.

I dag er gjennomsnittlig førstegangskjøper av bolig i snitt rundt 28 år gamle, ifølge Norges Eiendomsmeglerforbund og Ambita. Hvis konfirmanten kjøper bolig som 28-åring, kan pengene vokse i hele 14 år.

– Eksempelvis kan 30 000 kroner i et aksjefond vokse seg til 64.000 kroner innen barnet er fylt 28 år, hvis årlig avkastning er på 6 prosent. Vi vet ikke hvordan boligprisene vil være i fremtiden, men hvis du bruker konfirmasjonspengene på noe du ikke trenger nå, vil de uansett ikke vokse.

Hjelp til å se verdien

– Fondssparing kan kanskje virke som en kjedelig gave for en 14-15-åring. Jeg tror du kan hjelpe konfirmanten til å se verdien av å spare, hvis du kan vise hva dette kan føre til i fremtiden, råder han.

– Sjekk om BSU eller fond er riktig for deg. Det dummeste du kan gjøre er å søle bort mulighetene til langsiktig sparing, sier han.

SKAFF DEG EN FORDEL: Konfirmasjonsgaven kan hjelpe deg inn på boligmarkedet.
Last ned bilde
LANGSIKTIG GAVE: – Hjelp konfirmanten til å se verdien av å spare, ved å vise hva dette kan føre til i fremtiden, råder Pål Bergskaug i SKAGEN.
Last ned bilde

Om SKAGEN Fondene

SKAGEN Fondene
4001 Stavanger

51 80 39 00http://www.skagenfondene.no

Følg pressemeldinger fra SKAGEN Fondene

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra SKAGEN Fondene på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra SKAGEN Fondene