-IK Start kan ikke nekte Kjetil Rekdal å gå på jobb

-Styringsretten gir ingen rett til å nekte arbeidstager å gå på jobb. IK Start har ikke presentert et gyldig grunnlag, og Kjetil Rekdal leder Starts kamp mot Aalesund i dag, fastholder Kjetil Rekdals advokat Erik Flågan.

Advokaten er nå på plass i Kristiansand for å bistå sin klient. Han opplyser at Kjetil Rekdal, som varslet i går, stiller på jobb senere i dag for å lede laget i serieåpningen.

-IK Start har ikke presentert noe gyldig grunnlag for å nekte Rekdal å gå på jobb. Klubbens fremgangsmåte i denne farsen er under enhver kritikk. Klubbens påstand om at arbeidsgivers styringsrett gir grunn til å nekte Rekdal å utøve sin arbeidsrett, er ikke korrekt. Styringsretten gir ingen rett til å nekte noen å gå på jobb. Utøvelse av styringsretten, innen sine ganske snevre rammer, krever også saklig grunn for utøvelse, hvilket heller ikke foreligger i denne saken. Rekdal har ingen forpliktelse til å etterleve åpenbart ugyldige pålegg eller instrukser fra arbeidsgiver. Derfor vil Rekdal utøve sin arbeidsrett som hovedtrener. Det har vi igjen meddelt IK Start i et brev oversendt i formiddag, sier advokat Erik Flågan i Advokatfirmaet Stray Vyrje & Co.

-Det stemmer heller ikke, slik det påstås, at partene i møtet torsdag morgen ”ble enige” om at Rekdal inntil videre ble fritatt for arbeidsplikt. Rekdal ble tatt fullstendig på sengen av beskjeden om at han ikke lenger var ønsket til å lede laget inn mot serieåpningen, og IK Start sørget for å eskalere situasjonen gjennom raskt å sende ut pressemelding og innkalle til pressekonferanse, sier Flågan

-IK Start prøver å omgå grunnleggende, arbeidsrettslige rettigheter under fanen ”personalsak”. Dette er en uheldig, generell betegnelse som etter omstendigheten gir omverdenen stort spillerom for spekulasjoner, og utsetter en arbeidstaker, som ikke er bevandret i arbeidsretten, for et utidig press. Det lovbestemte suspensjons- og avskjedsinstituttet kan ikke uthules ved en overfladisk henvisning til styringsretten. Det er grunnleggende arbeidsrett, som en profesjonell arbeidsgiver som IK Start burde vite, sier Erik Flågan.

-At Rekdal ikke var tilstede på siste trening er også uten betydning. Mange managere og hovedtrenere, inklusive Ole Gunnar Solskjær, overlater tidvis siste trening til det øvrige støtteapparatet. Rekdal er en erfaren kampleder, kjent for sine kvaliteter som nettopp det, og er, som vi varslet IK Start i går, vel forberedt til dagens kamp, sier Flågan

Kjetil Rekdal bekrefter at han er forberedt og klar til å lede IK Start mot Aalesund senere i dag.