– Ideelle organisasjoner bør drive luftambulansetjenesten

Både ambulansefly og legehelikopter bør i fremtiden drives av ideelle organisasjoner i langsiktige avtaler med helsevesenet. Det vil være best for pasientene, mener generalsekretær Hans Morten Lossius i Stiftelsen Norsk Luftambulanse.
Stiftelsen Norsk Luftambulanse og datterselskapet har 40 års erfaring med drift av luftambulanse. Foto: Fredrik Naumann/Felix Features

- Det beste for pasientene og innbyggerne i Norge er at staten samarbeider med ideelle organisasjoner om driften av luftambulansetjenesten. Anbudsordningen bør endres. Vi trenger stabile og langvarige kontrakter, helst med organisasjoner som ikke har mål om å tjene penger på å drive luftambulanse, sier generalsekretær Hans Morten Lossius i Stiftelsen Norsk Luftambulanse.

De siste dagene har akuttberedskapen i Norge vært svekket fordi ambulansefly har stått på bakken. Dette skjer i kjølvannet av at selskapet Babcock tar over kontrakten for driften av flyene fra neste år.

Legehelikoptrene til Norsk Luftambulanse AS, som eies av Stiftelsen Norsk Luftambulanse, har hele tiden vært i full beredskap og er ikke en del av konflikten. Nå ber Lossius politikerne tenke nytt og endre anbudsordningen, slik at fremtidens luftambulansekontrakter – både for fly og helikopter – blir langsiktige og forbeholdt ideelle organisasjoner i stedet for kommersielle selskaper.

- Med 40 års erfaring fra drift av luftambulanse, er Stiftelsen Norsk Luftambulanse og datterselskapet Norsk Luftambulanse AS, en god og naturlig samarbeidspartner for helsevesenet i framtiden. Vi tar ikke ut en krone i fortjeneste. I stedet bruker vi hvert år over 200 millioner kroner til å utvikle best mulig behandling for akutt syke og skadde. Det er nesten en hel TV-aksjon, som kommer på toppen av skattebetalernes bidrag, sier Lossius.

Mer helse for hver krone

I dag er kontraktene for både legehelikopter og ambulansefly satt ut på anbud som både kommersielle selskaper og ideelle organisasjoner kan by på. Fra 1. juni 2018 har Norsk Luftambulanse AS vunnet kontrakten på drift av alle legehelikoptrene.

- Vårt datterselskap vant anbudskonkurransen på pris. Det var kun mulig fordi de ansatte gikk med på å fryse lønnen i tre år, og fordi vi som eier ikke tar ut utbytte av driften, sier Lossius.

Etter beredskapskrisen omkring ambulanseflyene de siste dagene har enkelte politikere tatt til orde for at staten alene skal drive luftambulansetjenesten, både fly og helikopter, og det uten anbud. Lossius advarer mot å velge bort bidraget fra en ideell organisasjon som Stiftelsen Norsk Luftambulanse.  Han minner om hvilken samfunnsmessig verdi det er å ha en operatør eid av en ideell organisasjon som en del av beredskapskjeden.

Folkedugnad gir innovasjon

- Politikerne bør tenke seg godt om før de velger bort en enorm folkedugnad som har eksistert i Norge i 40 år, sier Lossius.

Bidraget fra de omkring 300 000 som støtter Stiftelsen Norsk Luftambulanse går til forskning og utvikling for å gi akutt syke og skadde best og raskest mulig behandling utenfor sykehus. Organisasjonen bidrar også med ekstra trening for leger, flygere og redningsmenn. Å selv drive legehelikopter er en forutsetning for innovasjonsarbeidet som organisasjonen driver i dag.

- Dette har ført til både medisinske og tekniske nyvinninger som er i bruk i dagens luftambulansetjeneste, og som bidrar til at vi er verdensledende på dette feltet, forklarer Lossius, som er professor i akuttmedisin.

- Ingen kommersielle aktører kan tilføre tjenesten noe lignende. De fleste kommersielle ønsker å tjene penger på denne tjenesten. Det gjør ikke vi. I samarbeid med oss får staten utrolig mye mer helse for pengene, mener han.

Hans Morten Lossius frykter at luftambulansetjenesten kan bli dyrere dersom helsevesenet tar over hele driften.

- Da går staten glipp av en mulighet til å holde prisene nede gjennom faste reforhandlinger. Det er også fare for at tjenesten blir en salderingspost på årlige budsjettforhandlinger.

Han tar til orde for et samarbeid med staten, med langsiktige avtaler som jevnlig forhandles.

- Det kan gjøre helsevesenet trygge på at de får kvalitet over tid, sier Lossius.

- I samarbeid med oss får staten mye mer helse for pengene, sier generalsekretær Hans Morten Lossius. Foto: Stiftelsen Norsk Luftambulanse

Stiftelsen Norsk Luftambulanse er en ideell organisasjon med mer enn 300 000 givere og støttespillere, i tillegg har vi nesten 3700 støttebedrifter.

Målet er å utvikle luftambulansetjenesten gjennom forskning, undervisning og utviklingsprosjekter til beste for akutt syke og alvorlig skadde.

Stiftelsen representerer et av Europas største forskningsmiljøer innen akuttmedisin utenfor sykehus.

Stiftelsens datterselskap, Norsk Luftambulanse AS, er et operatørselskap som driver legehelikoptervirksomhet på oppdrag fra staten. Norsk Luftambulanse AS er operatør på ni av Norges tolv luftambulansebaser. Luftambulansetjenesten er offentlig finansiert.