‒ Flere selskaper må vokse seg store

Vestfold og Telemark trenger flere bedrifter som vokser og blir sterke i verdensmarkedet. Det er helt uinteressant om bedriften er ny eller gammel, om den holder til i Hoff, Bø eller Porsgrunn, sa Anniken Fægri Damm-Larsen i innovasjonstalen i Porsgrunn.

Anniken Fægri Damm-Larsen, Innovasjon Norge Vestfold og Telemark
Vestfold og Telemark ligger godt an med en stadig større andel såkalte høyvekstbedrifter, viser tall i en ny rapport fra Menon. En høyvekstbedrift er en bedrift med mer enn ti ansatte og som i tre påfølgende år har vokst mer enn 20 prosent i året.

Andelen høyvekstbedrifter i Vestfold var 7,5 prosent i 2017, mens andelen høyvekstbedrifter i Telemark var 9,2 prosent samme år.
‒ De siste fire årene har andelen høyvekstforetak stadig økt vår region, og det er svært gledelig. Vi trenger likevel at flere små og mellomstore bedrifter vokser, sa Damm-Larsen, leder for Innovasjon Norge Vestfold og Telemark.
Utfordringen med å omstille norsk økonomi er betydelig.
‒ Gjennom hele vår historie har vår velferd vært knyttet til at noen ute i verden har vært villige til å kjøpe det vi har produsert. Vikingene fra Vestfold dro tidlig ut i verden for å bytte til seg eller selge varer. Brynestein fra Telemark er kjent som fylkets første eksportvare. Nå må Norge gå fra noen få dominerende næringer til mange. Det haster, sa Damm-Larsen i innovasjonstalen.
Hun mener at hele samfunnet må bygge opp om dem som sier klart og tydelig at de skal bli best i verden på sitt område.
Vi trenger virksomheter som ønsker noe mer enn lokal suksess i Vestfold og Telemark. Vi trenger de bedriftene som ser at markedene deres først og fremst ligger utenfor Norge, sa Damm-Larsen.
Innovasjonstalen ble holdt i Porsgrunn 29. mai.  Ca. 70 representanter for næringsliv, banker og investorer deltok.

Anniken Fægri Damm-Larsen, Innovasjon Norge Vestfold og Telemark