– Etablerer neste generasjons bank, kun på mobil

Sparebanken Vest skal utfordre bankmarkedet med en helt ny nasjonal bank, som kun vil være tilgjengelig på mobiltelefonen. Banken skal være den første som kombinerer suverene nye brukeropplevelser med lån og tradisjonelle banktjenester.
Den nye banken fra Sparebanken Vest skal bli neste generasjons mobilbank. (Foto: Anne Lise Norheim)

– Den nye banken skal bli neste generasjons mobilbank. Vi har et unikt utgangspunkt med det som er kåret til Norges beste mobilbank og sannsynligvis landets beste teknologimiljø innen brukeropplevelser, sier Jan Erik Kjerpeseth, konsernsjef i Sparebanken Vest.

De tradisjonelle bankene har snakket mye om Apple og Facebook sine inntog i bankverdenen. Men i Europa vokser det nå frem mindre utfordrere som satser på mobilteknologi og enkel brukeropplevelse, på kundenes premisser.

– Ambisjonen er å flytte det norske markedet i en helt ny retning. Den nye banken skal være grensesprengende i å løse folks dagligdagse finansielle utfordringer med gode tips og råd, samtidig som vi skal tilby boliglån og andre tradisjonelle banktjenester, sier Jan Erik Kjerpeseth.

Bygger videre på suksess

Kundene vil ha heldigitale og selvbetjente løsninger. Og brukerne har rangert Sparebanken Vest sin mobilbank til Norges beste mobilbank i fem år på rad i Google Play og App Store.

– Vi bygger videre på en kjempesuksess. Vi har allerede tatt steget nasjonalt med lanseringen av nye tjenester som Buffer og Folio for bedriftsmarkedet, og med den nye banken etablerer vi oss for alvor på den nasjonale arenaen. Nå skal vi ut og treffe nye målgrupper med et konsept som vi ikke tilbyr i dag, sier Jan Erik Kjerpeseth.

Ambisjonen er at den nye banken skal lanseres i løpet av første halvår 2019, og innen 2021 bidra positivt til Sparebanken Vest sine finansielle mål.

- Dette er en unik mulighet til å høste nasjonalt på vår regionale IT-satsning. Det betyr at investeringskostnadene er relativt begrenset. I tillegg vil dette grepet gjøre at utlånsporteføljen vår blir mindre sårbar for regionale tilbakeslag, forteller Kjerpeseth.

Fintech-miljø i verdensklasse

Mens de fleste norske storbankene har satt bort teknologiutviklingen har Sparebanken Vest bygget Norges ledende fintech-miljø i egen organisasjon. Leder for den nye banken er Torvald Kvamme, som også kommer fra dette miljøet.

– Våre medarbeidere utvikler digitale løsninger i verdensklasse. Kompetansen og erfaringen vi har bygget de siste årene gjør oss godt rustet i konkurransen om å skape den beste og enkleste brukeropplevelsen. Også i internasjonal målestokk, sier Torvald Kvamme.

Banken vil være organisert som en egen enhet i Sparebanken Vest. Det vil bidra til raskere implementering av nye gode løsninger for kundene. I tillegg vil lave etableringskostnader og få ansatte vil gi den nye banken betydelig lavere kostnader enn de tradisjonelle nasjonale bankene.

Sparebanken Vest (SVEG) er landets tredje største og nest eldste bank, med en forvaltningskapital på 177 mrd kroner og ca. 700 årsverk. Hovedkontoret ligger i Bergen. Banken betjener 275 000 personkunder og 11 000 bedriftskunder i Hordaland, Rogaland og Sogn og Fjordane.

Torvald Kvamme er leder for den nye mobilbanken fra Sparebanken Vest. (Foto: Sparebanken Vest)
Jan Erik Kjerpeseth, konsernsjef, Sparebanken Vest (Foto: Sparebanken Vest)