— Et eksepsjonelt samarbeid

Fredag ble det, i forbindelse med at redningsskøyta «Peter Henry von Koss» denne uken avsluttet sin operasjon i Middelhavet, avholdt en offisiell markering på den greske øya Lesvos.
Redningsselskapet og alle deres samarbeidspartnere under markeringen av den nylig avsluttede operasjonen i Middelhavet

— Vi er samlet for å makere slutten på en eksepsjonell operasjon, med eksepsjonelle folk, som gjennom samarbeid har fått til ekstraordinære ting, sa sjef for operasjoner og beredskap i Redningsselskapet, Ronny Pedersen, da han takket både greske og norske samarbeidspartnere under fredagens markering.

Redningsselskapet og Politiets samarbeidsprosjekt i Frontex-operasjonen «Poseidon» har nemlig vårt både banebrytende – og vellykket, skal vi tro politiinspektør i Politidirektoratet, Einar Dale.

— Da vi startet samtalene om et mulig samarbeid for to år siden var en av bekymringene hvorvidt Redningsselskapet kunne godta at bevæpnet politi kunne utføre sine politiplikter ombord på en redningsskøyte. Jeg vet at de ble stilt kritiske spørsmål fra Redningsselskapets europeiske søsterorganisasjoner da de valgte å si ja til dette. En avgjørelse som jeg mener var fremtidsrettet og som har gjort at den europeiske grensekontrollen har kunnet ta nye steg i positiv retning,

— Denne operasjonen er et sterkt og godt eksempel på hva man kan få til når folk fra forskjellige nasjoner og profesjoner drar i samme retning. V har ikke bare reddet 6 300 liv. Jeg tror det er helt riktig å se at vi også har blitt ganske gode til det. Ikke bare når det gjelder søk og redning, men at vi samtidig gjør det effektivt og med stort fokus på sikkerhet.  At vi forsikrer oss om at folk som har opplevd tøffe situasjoner får en god debrief og tid til å snakke sammen. Her har vi lært mye av politiet, og dette er viktige ting, sier Pedersen.

Også fra gresk side ble det unike samarbeidet mellom Redningsselskapet og norsk politi trukket frem.

— Dette har vært en operasjon som nå etterlater seg et stort hull. Ikke bare i form av ressurser, men også i form av en meget bred og god forståelse om hva denne operasjonen handler om, sa Nikos Pasavis fra den greske kystvakten, som innrømmer at det vil være merkbart for alle involverte at nordmennene og redningsskøyta nå forlater den østre delen av Middelhavet.

Tilstede under fredagens markering var blant andre representanter fra den greske kystvakten (Hellenic Coast Guard), representanter fra Redningsselskapets søsterorganisasjon Hellenic Rescue Team (en organisasjon av frivillige, greske redningsmannskaper), representanter fra oppdragsgiver Frontex, representanter fra politietaten og -direktoratet, samt representanter fra Redningsselskapet.

F.v. Styrkesjef Ronny Samuelsen, sjef for operasjon og beredskap i Redningsselskapet, Ronny Pedersen, Nikos Pasavis fra Hellenic Coast Guard og Einar Dale, politiinspektør i Politidirektoratet.

Redningsselskapet er en frivillig, humanitær organisasjon. Vår visjon er «Ingen skal drukne».

Våre 1 500 redningsmenn og -kvinner bemanner 52 redningsskøyter langs hele kysten og på de to største innsjøene. Vi er som regel de første på stedet når uhellet er ute.