– En stor inspirator har gått bort

LO-leder Gerd Kristiansen minnes Reiulf Steen for hans varme og sterke sosiale engasjement.

– Det er med stor sorg vi har mottatt budskapet om at Reiulf Steen har gått bort. Reiulf hadde ledende verv i Arbeiderpartiet i et kvart århundre, og var en framtredende, tydelig og godt likt partileder gjennom seks år. Hans bånd til fagbevegelsen var sterke, og hans internasjonale engasjement inspirerte til etterfølgelse, sier LO-leder Gerd Kristiansen.
Reiulf Steen ble født i Hurum i 1933, og startet sitt yrkesliv på sprengstoffabrikken på Sætre som 17-åring. Allerede som 14-åring var han imidlertid blitt valgt til nestleder i Hurum Arbeiderparti, og hans politiske karriere skjøt raskt fart. Steen ble formann i AUF, nestformann i Arbeiderpartiet og altså formann fra 1975 til 1981. Han ledet Arbeiderpartiets programarbeid i en årrekke. Steen var også journalist, diplomat og forsker ved Fagbevegelsens Forskningsstiftelse FAFO. En periode var han også styreleder i Norsk Folkehjelp.
– Jeg tror mange vil huske Reiulf Steen som en usedvanlig varm og åpen politiker. Han var en gudbenådet taler og en stor inspirator for mange. Han hadde et brennende sosialt engasjement som han holdt fast ved helt til det siste. Våre tanker går nå til Reiulfs nærmeste familie, sier Gerd Kristiansen.

Landsorganisasjonen i Norge (LO) er Norges største arbeidstakerorganisasjon. Over 970 000 medlemmer er organisert i fagforbund som er tilsluttet LO.

Følg pressemeldinger fra LO

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra LO på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra LO