– En liten prisnedgang som forventet

Prisene gikk ned 0,9 prosent i juli på brukte OBOS-tilknyttede boliger i Oslo.

I juli var den gjennomsnittlige kvadratmeterprisen 61 642 kroner for brukte OBOS-tilknyttede boliger i Oslo-området. Det er 0,9 prosent lavere enn i juni, og 3,9 prosent høyere enn i juli 2016.

– En fortsatt mindre prisnedgang i juli var som forventet. Men korreksjonen er på ingen måte en full stopp, og et økt antall gjennomførte handler i forhold til 2016 viser at etterspørselen fortsatt er til stede. OBOS har også hatt en normalt god etterspørsel etter nybolig gjennom sommeren både i og utenfor Oslo. Vi tror derfor at boligmarkedet kommer til å stabilisere seg utover høsten med en forventning om en forsiktig prisvekst framover. Det vil bli lagt ut flere nye store boligprosjekter framover, blant annet på Ulven i Oslo, sier konsernsjef i OBOS, Daniel Kjørberg Siraj.

For landet sett under ett var den gjennomsnittlige kvadratmeterprisen 53 749 kroner for brukte OBOS-tilknyttede boliger. Dette er 1,0 prosent lavere enn i juni, og 2,8 prosent høyere enn i juli 2016.

Hittil i år har prisene for brukte OBOS-tilknyttede boliger i Oslo-området falt med 2,9 prosent.

Presseinvitasjon: OBOS Boligkonferanse 2017 – Grønt ansvar eller bare grønnvasking?20.9.2017 07:30Presseinvitasjon