- En forferdelig tung dag

- Dette er en forferdelig tung dag for alle som har mistet sine kjære. Politiet har nå bekreftet at 13 mennesker har omkommet. Det er ufattelig. Det er mange fortvilte familier som ikke får sine kjære hjem i dag. Det vi prioriterer nå er å ta vare på de som trenger omsorg, sier Arne Roland, daglig leder i CHC Helikopter Service AS.

- Vi har vært i kontakt med de pårørende til våre omkomne flygere. De har det tøft. De får nå oppfølging fra selskapet og helsepersonell, sier Roland

CHC stanset umiddelbart alle flyvninger med helikoptertypen EC 225 på norsk sokkel. Luftfartstilsynet har i ettertid innført flyforbud for helikoptertypen på norsk sokkel.

CHC Helikopter Service fokuserer på å ivareta de pårørende etter ulykken og selskapets ansatte i Norge.

- På basen vår i Bergen har vi samlet våre ansatte, der er det helsepersonell til stede og de har et sted å være sammen, sier Roland.

CHC Helikopter Service AS ble varslet kl. 12:05 om ulykken med flight HKS 241 fra Gullfaks B. Estimert ankomsttid på Flesland Flyplass Bergen var kl. 12:04. Helikopteret er av typen Airbus EC 225 og hadde et mannskap på 2 og 11 passasjerer ombord. Helikoptertransporten ble operert for Statoil.

- Ulykken inntraff under innflyging til Flesland, Bergen. Forventet landingstid var kl. 12:04. CHC Helikopter Service fikk beskjed om hendelsen kl. 12:05, og varslet norske myndigheter og Hovedredningssentralen omgående, sier Roland.

CHC Helikopter Service opprettet umiddelbart egen kriseledelse, og har hatt løpende kontakt med Hovedredningssentralen og Statoil.

Pårørende til våre ansatte i CHC som føler behov for å komme i kontakt med selskapet, kan ringe 51 94 11 77.

Per nå er det åpnet følgende støtteapparater:

Statoil pårørendesenter og tlf.: 800 500 20

Hordaland politidistrikt tlf.: 815 02 800