– Du risikerer økonomisk ruin

I desember i fjor ble 828 bilførere anmeldt for kjøring i ruspåvirket tilstand. Ruspåvirkede sjåfører som er involvert i et uhell, risikerer en gigantregning.
VÆR ÅRVÅKEN: Codan Forsikring oppfordrer alle om å melde fra til politiet hvis man ser at noen som har drukket har tenkt å kjøre bil. Foto: iStock.

Bilkjøring i ruspåvirket tilstand øker risikoen for uhell betydelig. Skadeomfanget kan bli stort, og det er høy risiko for både materielle skader og personskader på bilfører selv og andre.

1,5 månedslønn i bot
– Forsikringsbransjen har nulltoleranse for kjøring i ruspåvirket tilstand. I tillegg til store bøter, mulig fengsel og inndragning av førerkort, risikerer du, selv om du har kaskoforsikring, å bli sittende med hele regningen selv. Regningen for eventuelle skader du påfører andre må du også betale selv, sier kommunikasjonssjef Georg Richvoldsen i Codan Forsikring.

– Du risikerer økonomisk ruin. Bøtesatsen for kjøring i ruset tilstand er 1,5 månedslønn. Hvis du bulker en bil som koster en halv million kroner, må du kanskje i tillegg ta opp nytt lån for å dekke inn for eventuell pant långivere har i bilen din, forklarer Richvoldsen.

Frykter store mørketall
Tall fra Utrykningspolitiet viser at i 2017 ble rundt 9600 bilførere anmeldt for kjøring i ruspåvirket tilstand, og 828 av tilfellene skjedde i desember. Mens 9600 bilførere ble anmeldt, anslår Oslo Universitetssykehus at det daglig skjer rundt 14 000 kjøreturer under alkoholpåvirkning.

– Vi frykter at det er store mørketall og at langt fra alle blir tatt. Vi oppfordrer folk om å være årvåkne og melde i fra til politiet hvis de mistenker at noen kjører ruspåvirket, sier kommunikasjonssjefen i Codan Forsikring.

Fakta om kjøring i ruspåvirket tilstand

• De aller fleste er klart i mot promillekjøring, men Oslo Universitetssykehus anslår at det daglig skjer rundt 14 000 kjøreturer der sjåføren er alkoholpåvirket.
  • Hvis en sjåfør har 0,2-0,5 i promille er det dobbelt så høy risiko for skade som hvis sjåføren er edru.
  • De siste årene har ruskjøring der rusen skyldes andre rusmidler enn alkohol økt, men alkohol er fortsatt «verstingen» i trafikken.
  • De fleste nordmenn er klart i mot promillekjøring, viser meningsmålinger Ipsos har gjort for Av-og-til de siste årene. 97-99 prosent svarer der at de er i mot promillekjøring.

Kilde: Alkoholvettorganisasjonen Av-og-til

– Du risikerer økonomisk ruin hvis du kjører bil ruspåvirket, sier Georg Richvoldsen i Codan Forsikring.