– Alle ble skutt i ryggen

15.6.2017 10:36 | Norsk Folkehjelp

Norsk Folkehjelp-partner i Sør-Afrika melder om angrep og drap på medlemmer. – Myndighetene besvarer folkelig organisering med vold. Norge bør reagere, sier Kathrine Raadim i Norsk Folkehjelp.

Bosettingen Kennedy Road i Durban, hvor Abahlali baseMjondolo ble grunnlagt. Foto: Torunn Aaslund/NorskFolkehjelp

– I dag kom vi under et alvorlig angrep fra myndighetene. En person er bekreftet død, to personer er i kritisk tilstand og flere andre er såret. Alle ble skutt i ryggen, rapporterer slumbeboernes organisasjon Abahlali baseMjondolo i en pressemelding denne uken.

Organisasjonen består av et bredt nettverk av slumbeboere som kjemper for å gjøre levekårene bedre. Til tross for løfter fra myndighetene om utvikling og utbedring av boliger for de mange tusen marginaliserte i Sør-Afrika, er slumbeboerne stadig utsatt for utkastelser, trusler og drapsforsøk fra lokale myndigheter og lokalpolitikere som allierer seg med gangstere.

–  Angrepet er en alvorlig hendelse som føyer seg inn i en lang rekke av overgrep mot sivilbefolkningen og sivilsamfunnet i Sør-Afrika, sier Kathrine Raadim, leder for program utland i Norsk Folkehjelp.

Slumbeboernes organisasjon forteller om et økende antall brutale og grunnlovsstridige utkastelser.

– Apartheid ikke over for alle.

Gårsdagens angrep skjer samtidig som en annen partner av Norsk Folkehjelp, den sørafrikanske fagforeningen CSAAWU, er i Norge for å motta Arthur Svensson-prisen for sin innsats for vingårdsarbeideres rettigheter. Også de forteller om et sterkt segregert samfunn hvor myndighetene slår hardt ned på fattiges forsøk på å bedre egne levekår gjennom organisering og protest.

– Sør-Afrika er sterkt preget av enorm sosial ulikhet og korrupsjon. Den uroen og protesten det medfører besvarer myndighetene med vold i stedet for å bekjempe korrupsjon og skape mer rettferdighet. Bruken av vold mot sivilbefolkningen er en utvikling Norge og utenriksminister Børge Brende bør ta opp med sørafrikanske myndigheter og si klart ifra om at er helt uakseptabel, sier Kathrine Raadim, leder for program utland i Norsk Folkehjelp.

Norge spilte en viktig rolle i bekjempelsen av apartheid og oppbygging av et demokratisk Sør-Afrika.

– Norge har en særlig forpliktelse til å hindre en videre eskalering i negativ retning. Det demokratiet som ble kjempet frem er alvorlig truet, sier Raadim.

For uttalelser fra slumbeboernes organisasjon Abahlali baseMjondolo, se deres Facebook-side.

Bilder

Last ned bilde
Thapelo Mohapi (midten) og S´bu Zikode (t.h.) utenfor en bosetting i Durban. Landeieren har satt opp mur for å hindre Det er ikke satt inn rømningsveier og brannfaren er stor. Foto: Torunn Aaslund/Norsk Folkehjelp
Last ned bilde