- Viktig seier for alle som bor ved Oslofjorden

Dagens vedtak om en forvaltningsplan for Oslofjorden er en stor seier for de rundt to millioner som har Oslofjorden som sitt viktigste friluftslivsområde, mener Norsk Friluftsliv.

VIKTIG: - Dette er en stor seier for de rundt to millioner som har Oslofjorden som sitt viktigste friluftslivsområde, sier Lasse Heimdal, generalsekretær i Norsk Friluftsliv om den vedtatte forsvaltningsplanen for Oslofjorden.

Torsdag vedtok et enstemmig Storting at de vil at regjeringen skal utforme en forvaltningsplan for Oslofjorden.

«Stortinget ber regjeringen legge fram en helhetlig plan for Oslofjorden – med mål om at fjorden skal oppnå god miljøtilstand, restaurere viktige naturverdier, fremme et aktivt friluftsliv og ivareta det biologiske mangfoldet i fjorden», lyder vedtaket som ble stemt frem i Stortinget.

- Dette er en stor seier for de rundt to millioner som har Oslofjorden som sitt viktigste friluftslivsområde, sier Lasse Heimdal, generalsekretær i Norsk Friluftsliv.

Paraplyorganisasjonen for 16 norske friluftslivsorganisasjoner fikk inn presiseringen om at forvaltningsplanen også skal «fremme et aktivt friluftsliv».

- Med dette vedtaket vil det tilrettelegges for mer friluftsliv på og ved fjorden, og det vil bedre miljøet. Planen vil også ha stort fokus på å få opp fiskebestanden og bedre vannkvaliteten, noe som også er svært viktig for friluftslivet. Vi ser frem til mer yrende liv rundt fjorden; mer bading, mer fritidsfiske, bedre kyststier, padling, roing, seiling og surfing i en renere fjord, sier Heimdal.

Nå begynner regjeringens jobb med å utarbeide forvaltningsplanen. Arbeidet vil ledes av klima- og miljøminister Ola Elvestuen – samme Venstre-politiker som også var den som la frem forslaget om en plan for Oslofjorden.