Kulturrådet

- Viktig økning for hele kulturlivet

I budsjettforliket mellom regjeringen og partiene Venstre og Krf ble Norsk kulturfond økt med 30 millioner kroner. – Venstre og KrF har forstått alvoret i situasjonen. Dette er viktige midler som kommer kulturlivet over hele landet til gode, sier rådsleder Tone Hansen.

- Jeg er veldig glad for at Norsk kulturfond fikk denne økningen i budsjettforliket. KrF og Venstre viser med dette at de ser at Rådets tildelinger har betydning for hele landet og dermed bidrar til å styrke bredden i norsk kulturliv, sier Hansen. Hansen sier at interessegrupper fra hele kulturlivet har bistått i arbeidet med å overbevise de to partiene i budsjettforhandlingene.

I følge forliket er 10 millioner kroner øremerket støtteordninger for konsertarrangører og musikkfestivaler. De resterende 20 millioner kroner er ikke øremerket. I rådsmøtet onsdag 13. desember ble det bestemt å bruke disse midlene til å styrke ordninger Rådet selv har prioritert i budsjettsøknaden for 2018. Midlene vil bli fordelt mellom tilskuddsordningene på det første rådsmøtet i 2018.

Kontaktperson:
Ingunn S. Eriksen, kommunikasjonsdirektør Kulturrådet, tlf 48 137 234,
ingunn.eriksen@kulturradet.no

Om Kulturrådet

Kulturrådet
Mølleparken 2

21 04 58 00http://kulturradet.no

Følg saker fra Kulturrådet

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Kulturrådet på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Kulturrådet