- Uber-Endresen prater tull

Norges Taxiforbund ber Uber umiddelbart å stenge ned sin ulovlige virksomhet i Norge. – At Uber ikke vedtar boten på fem millioner kroner er bare tull, de har drevet ulovlig i Norge i flere år, sier forbundsleder Øystein Trevland.

Politiets fem-millioners bot mot Uber er begrunnet i Yrkestransportloven der det krystallklart kommer frem at alle som kjører drosje må ha et løyve fra myndighetene. (Den som mot vederlag vil drive nasjonal eller internasjonal persontransport med motorvogn, må ha løyve. Yrkestransportloven § 41)

Pill råttent selskap
Øystein Trevland reagerer derfor kraftig på Uber-sjef Carl Edvard Endresen uttalelser om at dagens regelverk er uklart, og med den begrunnelsen nekter å vedta millionboten fra politiet i Oslo:

- Endresens holdning til Norges lover er skremmende, og viser en iskald kynisme styrt av grådighet. Å gå til retten er et misbruk av domstolen. Ulovlige Uber er et pill råttent selskap som driver utstrakt sosial dumping og har satt skattesvik i system, siden de aller fleste Uber-sjåfører kjører svart, sier Trevland og viser til de mange inndragninger av inntekt og bøtelagte sjåfører.

Roser politiet
Norges Taxiforbund anmeldte Uber Norge og Uber BV i november 2016, noe som altså har ført til en bot på fem millioner kroner for brudd på Yrkestransportloven § 41.
- Vi vil berømme Oslo-politiet for at de tok vår anmeldelse på alvor. At loven skal være lik for alle i drosjenæringen er ikke bare viktig, men et ufravikelig prinsipp som vi skal slåss for hver dag, sier Trevland som kommer med en klar oppfordring til norske politikere:

Bør kjeppjages
- Nå er det veldokument gjennom en rekke dommer mot Uber-sjåfører og den ferske boten mot selskapet Uber at Endresen driver en ulovlig virksomhet i Norge. Jeg forventer at Uber umiddelbart legger ned, men hvis så ikke skjer bør det politiske Norge gi Uber en klar beskjed om at de nå må legge ned sin virksomhet her, sier Trevland.

Les anmeldelsen her: http://tinyurl.com/y7xlg3yv

Om Norges Taxiforbund

Norges Taxiforbund

Følg saker fra Norges Taxiforbund

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges Taxiforbund på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.