Otovo AS

- Tredobling av solceller i 2017

Vårjevndøgn i dag. Nå starter solcelle-sesongen - Mandag 20. mars er det vårjevndøgn, og dagene blir lengre enn nettene. Vårjevndøgn er sesongstart for salget av solceller i Norge, og sesongen 2017 ser ut til å bli et gjennombrudd for solenergi på privathus.

Montering: Solcelleselskapet Otovo monterer et anlegg på et tak på Bekkestua i Bærum i mars.

En analyse gjort av Multiconsult for 2016 viste at markedet for solceller på privathus tredoblet seg i 2016.

-
Vi tror 2017 vil innebære en ny tredobling av solcellemarkedet i Norge. I hele fjoråret hadde vi rundt 10.000 kundehenvendelser og i år har vi hatt 5.000 før sesongstart. Det peker mot nok en eksplosiv sesong for solceller på private boliger, sier Andreas Thorsheim, adm. direktør i Otovo, Norges ledende solcelleaktør i privatmarkedet.

Strømprisene økte med 18 prosent i fjerde kvartal 2016 ifølge SSB, og var da over 100 øre per kilowattime. Det har bidratt til å øke interessen for solceller i Norge. Flere og flere husholdninger er på jakt etter måter å få redusert strømregningen, nettleien og avgiftene på strøm. Solceller har på sin side blitt veldig mye billigere de siste årene, delvis fordi de internasjonale prisene på solcellepaneler har falt og delvis fordi det norske markedet har vokst og blitt mer effektivt.

- Interessen øker og solceller begynner å bli et tema også for de som tenker på økonomi og sparing, og ikke bare de som tenker på miljøet, som til nå har gått foran, sier leder for Solenergiforeningen i Norge, Ragnhild Bjelland-Hanley.

Kontakt:

Andreas Thorsheim,                          athornor@otovo.no                            +47 930 65 178
Ragnhild Bjelland-Hanley,                 rbh@solenergi.no

Bilder

Last ned bilde
Tror på tredobling: Adm. direktør i Otovo, Andreas Thorsheim, tror på en tredobling av solcellemarkedet i år.
Last ned bilde

Om Otovo AS

Otovo AS
Øvre Slottsgate 8

Otovo er fremtidens energiselskap. Vi er en teknologistartup som gjør det enkelt å få kortreist og garantert grønn energi produsert på eget tak. Hvis du vil bli kunde hos oss prosjekterer, installerer og betaler vi for solpaneler på taket ditt.