- Tidenes dårligste julegave

Regjeringen ønsker å sidestille vannscooter med båter, og sendte forslaget ut på høring på dagen før dagen, på lille julaften.

Vannscooterforslaget er en av de dårligste julegavene regjeringen kunne ha funnet på, mener generalsekretær i Norsk Friluftsliv, Lasse Heimdal, som reagerer på timingen. Foto: Joe Urrutia

Det skjer rett før julehøytiden, og kun dager etter at regjeringen mottok et opprop der 18 friluftsorganisasjoner, fritidsorganisasjoner og reiselivsorganisasjoner advarer mot å åpne for mer vannscootertrafikk i Norge.

Der sier over én million medlemmer et tydelig nei til flere ulykker, mer støy og flere konflikter i skjærgården.

Dårlig julegave
Forslaget er en av de dårligste julegavene regjeringen kunne ha funnet på, mener generalsekretær i Norsk Friluftsliv, Lasse Heimdal, som reagerer på timingen.

- Når regjeringen sender ut dette på lille julaften er det selvfølgelig for å slippe diskusjon. Det er jo forståelig, for dette er et elendig forslag. For svært mange skaper vannscootere opplevelse av utrygghet og støy.

Heimdal mener forslaget vil straffe seg for regjeringen, og minner om at det er valgår i 2017.

- At de ønsker å gjennomføre dette i et valgår er jo helt utrolig. Folk i hytter eller på tur langs vannet, som padler eller bader og som får ferie og fritidskvalitet redusert, kommer ikke til å glemme i september hvem som står bak dette, sier en opprørt Heimdal.

Skyver ansvaret over på kommunene
I forskriften foreslår regjeringen å la det være opp til hver enkelt kommune å lage sine egne bestemmelser. Det kan føre til store konflikter, advarer Norsk Friluftsliv.

- Hvilken vannscooterfører kommer til å ha med seg flere kommuners forskrifter når de skal krysse kommunegrenser? Det kan også fort bli forvirring når ulike kommuner deler samme fjord. Når hverken sentrale eller kommunale myndigheter setter av ressurser til å håndheve lovverket blir dette i praksis fritt frem for alle som vil råkjøre nær land, sier Heimdal som spår at somrene ikke blir så stille ved skjærgårdene fremover.