- Tiden har kommet for at vi må endre våre turvaner

Norsk Friluftsliv etterlyser en holdningsendring i Norge, der vi begynner å ta med oss brukt dopapir og våtservietter tilbake etter en tur i naturen.

TA MED TILBAKE: Norsk Friluftsliv etterlyser en holdningsendring, til at man begynner å ta med seg dopapir og våtservietter tilbake etter å ha vært på tur i naturen. Organisasjonen mener dette ikke bare er et problem som gjelder de store turistmagnetene. Foto: Synne Kvam

- Tiden har kommet for at vi må endre litt på våre turvaner, og ta med oss små plastposer i sekken for oppbevaring av brukt dopapir og våtservietter. Dette må bæres ut av naturen og kastes på forsvarlig måte, sier Lasse Heimdal, generalsekretær i Norsk Friluftsliv.

Kan bli til mikroplast

Våtservietter er praktisk på tur, men utgjør et miljøproblem når de legges igjen i naturen. Mange våtservietter er laget av plastbaserte tekstiler med lang nedbrytningstid, og kan ende opp som mikroplast i naturens kretsløp.

- Det er gledelig at stadig flere oppsøker naturen for å oppleve friluftslivet. Men stadig flere turstier skjemmes nå av toalettpapir og våtservietter som legges igjen av trengende på tur, sier Heimdal.

Nå ber Norsk Friluftsliv, paraplyorganisasjonen for 17 norske friluftslivsorganisasjoner, turgåere og turister om å ta med seg pose på tur for oppbevaring av brukt toalettpapir og brukte våtservietter. Reiseselskaper som sender kunder ut på tur i naturen, oppfordres til å sende med turgåerne avfallsposer, og gi instrukser om hvor avfallet kan deponeres etter turen.

Ikke bare på turistmagnetene

I flere somre har det blitt rapportert om store problemer med forsøpling ved populære turmål som Lofoten, Preikestolen, Trolltunga og Besseggen, og at det ligger forlatt dopapir og våtservietter i store mengder langs stiene. Men dette begynner også å bli et problem veldig mange steder i Norge, mener Norsk Friluftsliv.

Lasse Heimdal minner om at det er et viktig prinsipp i allemannsretten om å ferdes sporløst og hensynsfullt. Hovedregelen for alt søppel og avfall på tur er derfor: «Det du tar med deg ut, tar du også med deg hjem».

- Er man på en tur som strekker seg over mange dager, og det er innenfor tidsrommet da det er tillatt med bålfyring, 15. september til 15. april, så kan man brenne toalettpapiret på bålet. Men eventuelle våtservietter og posen man har oppbevart dopapiret og våtserviettene i, bør tas med hjem, understreker Heimdal.

GLEDELIG: - Det er gledelig at stadig flere oppsøker naturen for å oppleve friluftslivet. Men stadig flere turstier skjemmes nå av toalettpapir og våtservietter som legges igjen av trengende på tur, sier Lasse Heimdal. Foto: Synne Kvam
Lasse Heimdal, generalsekretær i Norsk Friluftsliv. Foto: Joe Urrutia