UnioUnio

- Taper 3300 kroner i trygdeoppgjøret

Pensjonistene får realinntektsnedgang andre år på rad. En pensjonist med offentlig tjenestepensjon taper 3300 kroner. – Det kan vi ikke akseptere, sier Unio-leder Ragnhild Lied.

I år kan realinntektsnedgangen bli på 1,1 prosent. I fjor var nedgangen på 0,4 pst. I trygdedrøftingene som starter i dag, krever Unio kompensasjon for faktisk nedgang i fjor og forventet nedgang i år.

- Hvis vi ikke krever samme inntektsvekst for pensjonistene som for lønnstakerne i år, vil underreguleringen gi pensjonistene en nedgang i kjøpekraften på hele 1,1 prosent, det tilsvarer 3300 kroner for en med offentlig tjenestepensjon, sier Ragnhild Lied.

Reguleringen av pensjonene følger lønnsveksten med et fratrekk på 0,75 prosent.

- I en periode med svak eller negativ reallønnsvekst for lønnstakerne rammes pensjonistene spesielt hardt. Det strider mot Stortingets intensjoner om at pensjonistene skulle ha halvparten av den reallønnsveksten lønnstakerne har, sier sjeføkonom Erik Orskaug.

Han er Unios forhandlingsleder i trygdedrøftingene.

- Vi mener at dagens reguleringsprinsipper for alderspensjonene må suppleres med tiltak som minst sikrer pensjonistene mot nedgang i realinntekt i år der lønnstakerne har svak, men positiv reallønnsutvikling, og minst sikrer lik realinntektsvekst med lønnstakerne i år der disse har reallønnsnedgang, sier Erik Orskaug.

Eldre i Oslo blir prioritert i kommunens budsjettforslag27.9.2017 14:58Pressemelding

I forslag til neste års budsjett i Oslo foreslås det en økning i antall årsverk i hjemmetjenesten og i sykehjemmene. - Jeg forventer at dette vil føre til økt antall sykepleierstillinger både i sykehjemmene og i hjemmetjenestene, sier Line Orlund, fylkesleder i Norsk sykepleierforbund i Oslo (NSF Oslo). Orlund sier videre at endelig får tjenestene til de eldre et kompetanseløft som forbundet har etterlyst i flere år.