NAF

- Skjerp kravene og få farlige vogntog bort fra veiene

Del

Et stort flertall nordmenn mener kravene til vogntog bør skjerpes, viser en ny NAF-undersøkelse. I tillegg bør transportfirmaer og de som kjøper transporttjenester holdes medansvarlig for sikkerheten. - Vi kan ikke leve med utryggheten folk opplever med farlige vogntog, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF.

Konsekvensene kan bli store og dramatiske når hengeren på et vogntog treffer en personbil i 60 kilometer i timen. Bildet viser en demonstrasjon av et slikt sammenstøt, foretatt på NAFs trafikksenter Vålerbanen i Hedmark. (Foto: NAF)
Konsekvensene kan bli store og dramatiske når hengeren på et vogntog treffer en personbil i 60 kilometer i timen. Bildet viser en demonstrasjon av et slikt sammenstøt, foretatt på NAFs trafikksenter Vålerbanen i Hedmark. (Foto: NAF)

Hele 83 prosent av de spurte mener at kravene til vogntog som ferdes på norske vinterveier bør skjerpes. Det viser en fersk undersøkelse utført av InFact for NAF. Over halvparten svarer at de ikke er tilfreds med kontrollen myndighetene utfører med vogntog.

Vogntog skaper utrygghet

- Folk ønsker at politikerne og veimyndighetene tar i bruk kraftigere lut enn de gjør i dag for å få farlige vogntog bort fra veiene. Vogntogene gir en uakseptabel utrygghet langs veien, sier Ryste.  

Hele 45 prosent svarer at de selv har sett vogntog i vinter som står fast eller har kjørt av veien.

- Det viser at dette ikke er en teoretisk problemstilling eller noe folk bare leser om i mediene. Vogntog som ikke takler norsk vinterføre er noe folk ser og opplever i hverdagen, sier Ryste.

Ikke sjåførens ansvar

På spørsmål om det er sjåføren, firmaet eller begge som bør straffes om vogntoget ikke er i forskriftsmessig stand svarer halvparten at begge bør straffes. Nesten 40 prosent svarer at firmaet bør straffes mens kun 7 prosent mener sjåføren alene bør straffes. Hele 74 prosent mener norske firmaer som kjøper transporttjenester har et ansvar for tilstanden til kjøretøyene de leier inn.

- Undersøkelsen viser at folk mener det er firmaene og de som kjøper transporttjenester som må bære det største ansvaret. Skal det ryddes opp må de som styrer pengene i bransjen stilles til ansvar, sier Ryste.

Viktig for NAF

NAF representerer 500.000 medlemmer som ferdes i trafikken. I starten av januar gjennomførte organisasjonen en demonstrasjon av hva som skjer når et vogntog mister kontroll på hengeren og treffer en personbil i 60 kilometer i timen.

- Dette er alle bilisters store skrekk, og det er lite du kan gjøre selv for å forhindre at et vogntog ute av kontroll treffer bilen din. Derfor er dette en viktig sak for NAF, farlige vogntog som ikke er skodd for norske vinterveier må stoppes, sier Ryste.

Fakta om undersøkelsen

Utfører                      InFact AS (på oppdrag for NAF)
Populasjon               Norge, innbyggere +18 år
Antall intervjuer        1013
Vekting                     Kjønn, alder, bosted
Feilmargin                Maksimalt +/- 3 %-poeng - gjelder totalutvalget
Metode                     InFact automatiske telefonintervjuer
Periode                    13. februar 2019

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Konsekvensene kan bli store og dramatiske når hengeren på et vogntog treffer en personbil i 60 kilometer i timen. Bildet viser en demonstrasjon av et slikt sammenstøt, foretatt på NAFs trafikksenter Vålerbanen i Hedmark. (Foto: NAF)
Konsekvensene kan bli store og dramatiske når hengeren på et vogntog treffer en personbil i 60 kilometer i timen. Bildet viser en demonstrasjon av et slikt sammenstøt, foretatt på NAFs trafikksenter Vålerbanen i Hedmark. (Foto: NAF)
Last ned bilde

Om NAF

NAF
NAF
Skippergata 4
0152 Oslo

23 21 31 00http://www.naf.no

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 71 lokalavdelinger, 360 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg saker fra NAF

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra NAF

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom