- Realistiske drømmer fra Innovasjon Norge

- Anita Krohn Traaseth og Innovasjon Norge gir gode råd for omstilling av Norge. Nå må myndighetene bli like tydelige i sine prioriteringer, sier Abelia-sjef Håkon Haugli.

I forbindelse med Innovasjonstalen som Anita Krohn Traaseth holder i dag, presenterer Innovasjon Norge rapporten "Innspill til ny retning i Norge – Drømmeløftet 2016".

- Her kommer de med gode og svært realistiske "drømmer". Det er blant annet et viktig signal at Innovasjon Norge vil at vi skal satse der vi har gode forutsetninger. Hav, ren energi, bioøkonomi, helse, smarte samfunn og kreative næringer er områder som gir gode muligheter for vekst og verdiskaping, sier administrerende direktør Håkon Haugli i Abelia, som er NHOs forening for kunnskaps- og teknologibedrifter.

Han støtter Anita Krohn Traaseth i ønsket om utvikling av markeder for bærekraftige løsninger og en tydelig satsing på økt eksport.

- For å få til dette trenger må vi ha langsiktig og kompetent kapital slik at norske gründerselskaper vokser til nye vekstnæringer. Vi trenger en samordnet innovasjonspolitikk og en mye sterkere satsing på kommersialisering av forskning, sier Haugli.

- Jeg registrerer at Anita Krohn Traaseth trekker frem helse som et godt eksempel. Der er jeg helt enig. En satsing på helse- og velferdsteknologi vil møte vår egen utfordring med flere eldre og livsstilssyke, og samtidig legge grunnlag for en vekstnæring som kan gi økt eksport og flere kunnskapsarbeidsplasser, sier Haugli.

- Abelia har lenge ment at innovative offentlige anskaffelser er en viktig nøkkel i omstillingen. Derfor oppfordrer vi regjeringen til å lytte når Innovasjon Norge mener offentlig sektor må etterspørre nye løsninger og utfordre næringslivet til å utvikle fremtidens tjenester og produkter.

I tillegg til flere slike offentlig-private partnerskap, ønsker Innovasjon Norge at klyngene skal bli en omstillingsmotor for å øke digitaliseringstakten i næringslivet.

- Abelia mener det er like viktig at offentlig sektor effektiviseres og digitaliseres for å dempe de ekspansive budsjettene vi har sett de siste årene. Vi er enig med Innovasjon Norge om at regjeringens digitale agenda gir et godt grunnlag for dette. Samtidig skulle vi ønsket at det ble lagt mer vekt på forenkling av ordninger overfor næringslivet, sier Haugli.

Administrerende direktør Håkon Haugli, 905 31 025

Kommunikasjonsdirektør Steinar Q. Andersen, 906 71 341

Abelia er NHOs forening for kunnskaps- og teknologibedrifter med 1800 medlemsbedrifter og 45.000 ansatte over hele landet. Medlemmeneomfatter bedrifter i blant annet IT, telekom, undervisning, forskning, konsulenttjenester, kreative virksomheter og interesseorganisasjoner. Mer informasjon: www.abelia.no.