- Opplagt at Norge trenger Asia

Flere norske bedrifter viser nå interesse for å satse i Asia. - Et norsk næringsliv i omstilling trenger opplagt Asia, men er det like tydelig og opplagt for Asia hva Norge kan bringe til det asiatiske bordet? spør administrerende direktør Anita Krohn Traaseth i Innovasjon Norge.

- Norsk næringsliv må bli enda tydeligere på å posisjonere norske løsninger og tjenester som de asiatiske markedene faktisk etterspør, sier administrerende direktør Anita Krohn Traaseth (t.h.) i Innovasjon Norge. Torunn Aass Taralrud, leder for Innovasjon Norge i Singapore merker økende interesse for Asia blant norske bedrifter. Foto: Innovasjon Norge

Innovasjon Norge-direktøren er sammen med statsminister Erna Solberg denne uka blant innlederne under årets utgave av Norway-Asia Business Summit i Singapore. Omstillingen i norsk økonomi bidrar til at både nye og etablerte bedrifter nå ser mer ut over landegrensene, og Asia er opplagt.

- Asia er det raskest voksende markedet i verden. Økt kjøpekraft i de store økonomiene gjør at markedspotensialet er enormt innenfor mange sektorer. Men skal vi ta del i den veksten må vi bli enda tydeligere på å posisjonere norske løsninger og tjenester som de asiatiske markedene faktisk etterspør, sier Anita Krohn Traaseth.

Satsingsområder

Krohn Traaseth mener markedsorientering er en kritisk suksessfaktor, og at norsk næringsliv har en rekke muligheter for videre satsing internasjonalt, også utover de få næringene Norge allerede er kjent for.

- Ta Singapore. Statsminister Lee Hsien Loong har kommunisert tre strategiske satsingsområder for landet fremover: Miljø og vannteknologi, interaktiv og digital media og biomedisinsk vitenskap. Her har Norge en klar anledning for å posisjonere hva vi kan bringe til bordet av ny kunnskap og løsninger, sier Krohn Traaseth.

Rekordstor deltakelse

Rundt regnet 30 prosent av bedriftene som Innovasjon Norge er i kontakt med sier de ønsker å satse i det asiatiske markedet.

Norway Asia Business Summit har siden starten for snart tjue års siden samlet norsk næringsliv som er etablert eller planlegger å etablere seg i Asia.  Årets arrangement i Singapore har rekorddeltakelse med nær 300 påmeldte, hundre flere enn året før. Det at statsminister Erna Solberg i år også har valgt å delta på konferansen understreker ytterligere den viktigheten Asia har fått for utviklingen av norsk næringsliv.

Vil utforske

- Norsk næringsliv viser en klart økende interesse for å utforske Asia. Grunnen er enkel - det det bor faktisk flere mennesker i Asia-regionen enn i resten av verden utenfor. Det sier litt om potensialet, sier Torunn Aass Taralrud, som er leder for Innovasjon Norges kontor i Singapore.

Hun peker på behovene for utvikling av ren, fornybar energi, vann og mat/mattrygghet og clean shipping – bærekraftig transport og skipsfart.

- Mye av dette er knyttet til det vi i Norge kaller havrommet, og der har Norge betydelige fortrinn i form av kompetanse og teknologi, sier Taralrud.

Flere store norske virksomheter har vært etablert i Singapore i årtier, men nå ser også mange små og mellomstore norske bedrifter mulighetene i Asia. I dag er rundt regnet 250 norske bedrifter etablert i landet.

- Singapore er et lite, men enkelt land å starte i. Og det er potensial for flere nye næringer enn de vi tradisjonelt har representert. De er samtidig også et sentralt og godt utgangspunkt for de som vil nå resten av Asia, sier Aass Taralrud.