- Ønsker å synliggjøre alle mulighetene i vår næring

- Vi vet at gode rollemodeller er en av de viktigste faktorene som påvirker elevers holdninger og interesser når det gjelder utdanningsvalg. BNL er i gang med et rollemodellprosjekt som har til hensikt å synliggjøre for jenter og kvinner alle mulighetene som er i vår næring, sier Jon Sandnes, adm. dir. I BNL.

BNL ønsker å bidra til å vise mangfoldet og mulighetene byggenæringen byr på for alle. Foto:BNL

Et av innspillene fra konferansen BNL arrangerte tidligere i år var å igangsette et rollemodellprosjekt.

- BNL ønsker med dette å vise mangfoldet og mulighetene byggenæringen byr på. Vi har sett etter kvinner som har tatt ulike utdanningsvalg innenfor det mangfold av bransjer og yrkes som byggenæringen består av, sier Sandnes.

Portrettintervjuer av rollemodellene vil etterhvert bli samlet på vår nettside, og synliggjort i sosiale medier. Noen vil også være med og delta på ulike arrangementer hvor BNL skal løfte dette temaet.

- Vi er i gang med intervjuene og målet er å snakke med mange kvinner som er gode representanter for fag og bransjer. Noe av det som slår oss er at det ofte er tilfeldigheter at de ender i næringen, eller fordi de har nær familie og derigjennom kjennskap til mulighetene. Vi må nok bli enda flinkere til å fortelle hva byggenæringen har å by på, sier Sandnes.

BNL skal også ha et seminar hvor kvinner i byggenæringen er tema på Arendalsuka. Seminaret er onsdag 14. august fra 12.30 - 13.30 på Biff Mørhus. Her vil du også møte flere av rollemodellene.

Les de tre første intervjuene her:

Ingvild Storås, adm. dir. i Baneservice:

Marthe Andreassen, lærling i Backe Vestfold Telemark

Berit Petersen, teknologileder i Unicon

Kjenner du noen som vi burde ta kontakt med så tips vår kommunikasjonssjef Siri Stang. (Kontaktinformasjon under).

Ryddejobben mot useriøs innleie er i gang5.7.2019 08:08:51 CESTAktuelt

Veidekke forplikter seg til BNL og Fellesforbundets anbefalinger for innleie av arbeidskraft. – Vi krever minimum 80 % stillingsbrøk for alt innleid personell på alle Veidekkes prosjekter i Norge. En viktig premiss for å få useriøs innleie til livs er at næringen tar vår del av ansvaret og er en god bestiller, sier konserndirektør Hans Olav Sørlie i Veidekke Bygg.sier konserndirektør Hans Olav Sørlie i Veidekke Bygg.