- Oljefondet må fortsatt ligge i Norges Bank

Unio vil ikke sette forvaltningen av oljefondet til et eget særlovselskap, slik et offentlig utvalg har foreslått. - Vi er særlig redd for at et eget særlovselskap vil utvikle en egen kultur som øker riskotakingen i fondet, sier sjeføkonom Erik Orskaug i Unio.

- Vi ønsker ikke at oljefondet skal gå mer i retning av «aktiv forvaltning» og «aksjeplukking» som kanskje er mer spennende for forvalterne, men som kan gi større usikkerhet for den framtidige avkastningen nå som fondet har blitt så stort, fortsetter Orskaug.

Unio mener også at Norges Banks formålsparagraf i større grad må sidestille hensynet til målet om lav inflasjon og hensynet til høy sysselsetting enn det utvalget legger opp til.

Unios høringssvar til forslaget til ny sentralbanklov kan leses på Unios nettside; http://bit.ly/2wTurBk