- Kan bli avgiftsbombe på nye biler. Nå må regjeringen ta grep.

Ved nyttår innfører EU en ny målemetode for bilenes utslipp. -Dette betyr kort fortalt at biler som slipper ut det samme som før får høyere avgift, med mindre regjeringen tar grep, sier Nils Sødal, fungerende kommunikasjonssjef i medlemsorganisasjonen NAF.

NAF jobber for at bilkjøperne skal slippe å ta regningen når EU innfører en ny målemetode for bilenes utslipp (Foto: NAF)

NAF jobber for at bilkjøperne skal slippe å ta regningen når EU innfører en ny målemetode for bilenes utslipp. I Danmark, Sverige og Finland har regjeringene varslet tiltak som sikrer at bilkjøperne ikke blir rammet av plutselige hopp i avgiftene. I Norge er det imidlertid stille.

-Vi frykter at regjeringen legger opp til at forbrukerne skal ta hele regninga, sier Sødal.

Høyere utslippstall = høyere avgift

Bakgrunnen for bekymringen er at EU er i ferd med å innføre en ny målemetode for utslipp og drivstofforbruk. Alle nye bilmodeller må gjennom denne testen. Målemetoden, kalt WLTP, er mer presis enn den som har vært brukt tidligere, noe som betyr at bilenes utslippstall blir høyere. I Norge er engangsavgiften i stor grad basert på dette utslippstallet.

Første trinn i overgangen til nye målemetoder kommer 1. september i år. Da vil avgiftene på en rekke bilmodeller gå opp. Endringen kan bety opptil 15 prosent høyere utslippstall. Det kan utgjøre alt fra 10 – 30 000 kroner mer i avgift.

NAF er urolig for at avgiftsøkningen fra første september er første trinn i en totrinnsrakett.

Avgifts-sjokk: 80 000 kr på vanlige familiebiler

For fra første januar 2019 kan avgiftene øke enda mer. Dersom regjeringen ikke foretar en kraftig justering, vil de nye måletallene bety at forbrukere må ut med så mye som 80 000 kroner ekstra i avgift når de kjøper bil.

- Fra nyttår kan WLTP slå ned som en virkelig avgiftsbombeNAF har et tydelig krav til regjeringen: De må se til de andre nordiske landene og få på plass en overgangsordning som ikke går utover folk flestHittil har det vært tyst fra regjeringskontorene om hva de vil gjøre med bilavgiftene. Det betyr at den som bestiller nybil som leveres over nyttår i praksis ikke aner hvor mye den vil koste, sier Sødal.

Dette må du vite om WLTP:

• WLTP står for Worldwide Lightvehicles Test Procedure og er en ny målemetode for bilenes utslipp som innføres i EU.
  • I Norge er kjøpsavgiften (engangsavgiften) knyttet til hvor mye CO2 bilen slipper ut. Dermed vil høyere utslippstall bety økte avgifter på en rekke bilmodeller – også biler som allerede er bestilt.
  • Fra 1.januar 2019 skal alle nye biler typegodkjennes og avgiftsberegnes (engangsavgift) etter WLTP. En overgangsordning trer i kraft fra første september.
  • I Danmark har regjeringen foreslått 21 prosent reduksjon på de nye utslippstallene. I Sverige innfører regjeringen kun første trinn av endringene, og at de viderefører denne også inn i 2019. I Finland har de vedtatt 25 prosent reduksjon på de nye utslippstallene, og er åpne for å redusere ytterligere om det blir behov for dette.

Ny digital reisetjeneste fra NAF: - Vi tar veiboken inn i fremtiden3.7.2018 07:30Pressemelding

62% av nordmenn ferierer i Norge - nå har NAF laget en tjeneste for å gjøre Norgesferien enda bedre. “NAF Lokale opplevelser” er en ny digital reisetjeneste som skal øke reiseopplevelsen langs norske veier, og vitalisere lokalsamfunnene. - Vi ønsker å få flere til å velge norgesferie, og når de gjør det skal de få de beste, lokale tipsene, sier kommunikasjonsrådgiver i NAF, Ann Cathrin Andersen.