Norges geologiske undersøkelse - NGU

- Har oppdaget flere ustabile fjellparti som vi må undersøke

Ved hjelp av nye satellittdata kan forskere ved Norges geologiske undersøkelse (NGU) overvåke flere ustabile fjellparti og innsynking i Norge, enn hva som var mulig før. I dag lanserer NGU en ny gratis karttjeneste som viser innsynking i byer og ustabile fjellparti i hele landet.
Fjellpartiet Osmundneset er oppsprukket og i bevegelse over en lengde på ca. 1 km. De blå punktene viser ingen eller liten bevegelse, mens de gul-røde punktene indikerer områder med bevegelse på omkring 0,5 cm/år.

Selv om «Mannen» og andre kjente fjellparti er nøye overvåket, er det mange norske fjell som ikke er like godt kartlagt. Det endrer seg med lanseringen av InSAR Norge i dag, 29.november. En karttjeneste basert på landsdekkende radarmålinger som kan se millimetersmå bevegelser i jordoverflaten.

- Det gjør at man kan få kartlagt skredfarer og innsynkinger i byer langt mer nøyaktig, forteller seniorforsker John Dehls ved Norges geologiske undersøkelse (NGU).

Her kan du se hvordan tilstanden er der du bor.

- Har oppdaget flere fjellparti som må undersøkes

NGU har igjennom mange år jobbet med InSAR data som en del av fjellskredkartleggingen som utføres på oppdrag for Norges vassdrags-og energidirektorat (NVE). Stort sett har NGU bare hatt data fra Vestlandet og Troms, der det er mange ustabile fjellparti og skred.

I Troms er det flere ustabile fjellpartier som overvåkes ved hjelp av InSAR. For eksempel Gammanjunni 3 i Manndalen, som siden 2016 har vært kontinuerlig overvåket av NVE. Fjellpartiet her består av 26 millioner kubikkmeter og et stort skred her vil kunne føre til betydelige konsekvenser.

- Det nye er at vi nå har InSAR data fra hele landet. Vi har allerede oppdaget flere nye fjellparti i deler av landet som vi ikke hadde data fra tidligere. Disse områdene er nå prioritert og vil bli fulgt opp med kartlegging og innmåling i felt i 2019, forteller Dehls.

- Under optimale forhold får vi heldekkende bilder av bevegelsene i landskapet uten å måtte ferdes i terrenget. Flere ustabile fjellpartier har tidligere blitt oppdaget ved hjelp av InSAR. Det gjelder for eksempel Osmundneset i Hyenfjorden, Sogn og Fjordane. En kollaps av hele Osmundneset ville kunne skape en flodbølge som vil kunne ramme nærliggende bebyggelser, men fjellpartiet er meget grundig kartlagt og det ansees for å være usannsynlig at det hele raser ut på en gang, sier Dehls.

- Ser også innsynkning i byer

Den nye karttjenesten for InSAR-data er finansiert av Norsk Romsenter, NVE og NGU. Den har blitt til i samarbeid med blant annet forskningsinstituttet Norut i Tromsø. Kort forklart fungerer InSAR slik at man kombinerer radarmålinger fra forskjellige tidspunkter og dermed kan se om det har skjedd bevegelser i tiden som har gått mellom målingene. På den måten kan man lage tidsserier som viser utviklingen over flere år.

Se gjerne NGUs hjemmeside for mer info om hvordan InSAR fungerer.

- I tillegg til kartlegging av ustabile fjellpartier fungerer InSAR-metoden veldig bra i byer der radarsignalet fra satellittene reflekteres av bygninger og veier. Slik vil det bli et nyttig instrument for kommuner til å kartlegge for eksempel innsynkning langs utbygde havnefronter, forklarer John Dehls.

Her kan du lese mer om hvordan InSAR-dataene viser innsynking i Fredrikstad, Oslo og Trondheim.

John Dehls, John.Dehls@ngu.no. Tlf: 73 92 66 40
Marie Keiding, Marie.Keiding@ngu.no. Tlf: 980 61 709

Bilder

Last ned bilde
I Manndalen i Troms er det flere ustabile områder. Fjellpartiet Gammanjunni 3 viser bevegelser på opp til 6 cm per år og overvåkes kontinuerlig av NVE. Skjermdump fra den nye karttjenesten InSAR Norge.
John Dehls
Marie Keiding

Om Norges geologiske undersøkelse - NGU

Norges geologiske undersøkelse - NGU
Leiv Eirikssons vei 39

73 90 40 00http://www.ngu.no

NGU er landets sentrale institusjon for kunnskap om berggrunn, mineralressurser, løsmasser og grunnvann i Norge.

NGU skal aktivt bidra til at geofaglig kunnskap utnyttes til en effektiv og bærekraftig forvaltning av landets naturressurser og miljø. Som forskningsbasert forvaltningsorgan er NGU også de andre departementenes faginstans i geofaglige spørsmål.

NGU er en etat under Nærings- og Fiskeridepartementet (NFD).

Følg pressemeldinger fra Norges geologiske undersøkelse - NGU

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges geologiske undersøkelse - NGU på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norges geologiske undersøkelse - NGU