- Gratulerer til alle som jobber for en atomvåpenfri verden

- Dette er en riktig fredspris i 2017, gratulerer til ICAN og alle organisasjonene som jobber i eller med koalisjonen, sier FN-sambandets generalsekretær Anne Cathrine da Silva.
Norges sete stod tomt under forhandlingene om FNs atomvåpenforbud. Avtalen ble vedtatt i FNs generalforsamling 7. juni, Foto: ICAN / Ralf Schlesener

I juli vedtok et flertall i FNs generalforsamling et forbud mot atomvåpen. 122 land stemte for avtalen.

Organisasjonen The International Campaign to Abolish Nuclear Weapons (ICAN) er en sentral pådriver for FNs atomvåpenforbud.

- Fredsprisen til ICAN er en anerkjennelse av det grunnleggende viktige arbeidet for en verden fri for atomvåpen. FN-sambandet håper fredsprisen gir inspirasjon og innflytelse i det videre arbeidet for å forby atomvåpen, sier da Silva.

ICAN ble lansert i 2007 og teller mer enn 270 partnerorganisasjoner i 60 land. Sivilsamfunn verden over stiller seg bak atomvåpenforbudet. Det gjør dessverre ikke noen av de ni atommaktene. Norge stilte seg lojalt bak NATO-alliansen og avsto fra å stemme. Sverige stemte for atomvåpenforbudet.

LENKE: Avtaleteksten og hvilke land som har skrevet under eller ratifisert finner du her.

Avtalen ble åpnet for at land kan skrive under fra 20. september 2017. Den vil tre i kraft 90 dager etter at 50 land har bundet seg juridisk til avtalen gjennom å ratifisere den.

Norge var ett av omlag 40 land som ikke deltok i forhandlingene om avtalen. Sverige stemte for forbudet, som eneste nordiske land. Danmark, Finland og Island stemte heller ikke. Den norske regjeringens begrunnelse for ikke å skrive under avtalen er at den ikke vil skape fremgang fordi den ikke støttes av noen av de landene som har atomvåpen, og at det er uaktuelt for Norge å støtte et forslag i FN som svekker NATO som forsvarsallianse.

43 norske organisasjoner er tilsluttet ICAN, og det norske sekretariatet ledes av Anne Marte Skaland.

LENKE: ICAN Norge

LENKE: Hvilke land har atomvåpen? Hvor mange atomvåpen har de ulike atommaktene? Det kan du se her.

122 land stemte for FNs atomvåpenforbud i juni. Fredsprisvinner ICAN har vært en sentral pådriver for avtalen. Dette kartet viser hvilke land som har skrevet under avtalen og hvilke som har ratifisert den. Avtalen finner du på FN.no.