- Få på plass skilting til hurtigladere til elbil

NAF er overrasket over at det går så langsomt å få skiltet ladeplasser for elbiler langs veiene. I dag er skiltingen tilfeldig, inkonsekvent og mangelfull. - Skiltene vil vise alle som i dag kjører bensin- eller dieselbil, at man uten problemer kan kjøre på langtur i store deler av landet med en elbil, sier Nils Sødal, fungerende kommunikasjonssjef i NAF.

- Vi utfordrer samferdselsministeren og skiltmyndighet til å gi elbilskilting forkjørsrett langs veiene, sier Nils Sødal, fungerende kommunikasjonssjef i NAF. (Foto: NAF)

Det er viktig at det skiltes til alle ladestajoner for nå målet om kun nullutslippsbiler i nybilsalg fra 2025 . Ladeinfrastrukturen må vises fram og bidra til å gjøre folk trygge på at de får ladet underveis.

- Rekkevidde er det viktigste når folk skal kjøpe elbil. En del av rekkevidden er å kunne lade underveis. Den tryggheten må vi gi folk, og det enkleste er å skilte, sier Sødal.

Dagens 180 000 elbilister bør også kunne stole på at det er skilt til ladeplasser. Slik det er i dag er det skilting noen steder, andre steder ikke. Det fremstår vilkårlig og tilfeldig, rett og slett ikke til å stole på. Som elbilist må man kunne stole på at det er skiltet til et ladested i nærheten.

- Vi utfordrer samferdselsministeren og skiltmyndighet til å gi elbilskilting forkjørsrett langs veiene, sier Nils Sødal. - Skiltingen må være gjennomgående og konsekvent, fortsetter han.

Hvorfor skiltes det ikke?

I en undersøkelse gjennomført av NAF oppgir under to prosent av bilistene at de bruker skilting langs veien som kilde for å finne ladestasjoner. Det er ikke rart når det er mangelfull skilting. Når ladeselskapene søker om skilting svarer Vegvesenet blant annet at elbilister bruker apper når de navigerer etter ladestasjoner.

- Det er trafikkfarlig å bruke en app om du er alene i bilen. Det unngår man med skilting, mener Nils Sødal.

Et annet argument for ikke å skilte til ladestasjoner er at skiltstativene er fulle. Buskerud fylkeskommune foretar nå en gjennomgang av skiltprioriteringen. Det er en gjennomgang som flere kunne gjøre.

- Med stadig flere elbiler og de målene som er satt, må skilting til ladestasjoner prioriteres, avslutter Nils Sødal.

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 71 lokalavdelinger, 360 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.