- En god start, men det er nå jobben begynner
Regjeringen la i dag fredag 30. november fram historiens første stortingsmelding om handelsnæringen. Meldingen har fått den treffende tittelen «Handelsnæringen – når kunden alltid har nett».
- Vi mener meldingen i stort gir en god beskrivelse av næringen, og av utfordringsbildet. Meldingen anerkjenner næringen som en betydelig bidragsyter til sysselsetting og verdiskapning. Det understrekes at handelsnæringen bidrar med ti prosent av den totale verdiskapingen i fastlands-Norge og at varehandelen med sine nær 380.000 sysselsatte er den største sysselsetteren i privat næringsliv. Det understrekes også at næringen er inngangsporten til arbeidslivet for svært mange, sier Kaltenborn.
"Handelsnæringen – når kunden alltid har nett"
I meldingen "Handelsnæringen – når kunden alltid har nett" foreslår Regjeringen 39 tiltak for omstilling og vekst i varehandelen. Viktige stikkord er:
- Avvikling av 350 kroners grensen for avgiftsfri netthandel, samt redusere sjokolade og sukkeravgiften.
- Etablere et årlig grensehandelsbarometer med SSB-statistikk for fysiske butikker og for netthandel.
- Styrke håndhevingen av konkurranseloven for dagligvarebransjen.
- Styrke bærekraft, sirkulærøkonomi og bidrag til det grønne skiftet.
- Etablere et nytt utdanningsprogram slik at yrkesutdanning blir mer tilpasset handelsnæringens behov.
Bærekraftig omstilling gjennom:
- At regulering fra myndigheter legger til rette for at næringen kan utvikle og ta i bruk nye forretningsmodeller.
- At handelsnæringen står bedre rustet til å møte konkurransen fra utenlandske aktører og utnytte netthandelsmuligheter til å konkurrere på det internasjonale markedet.
- At satsing på digital kompetanse både i utdanning og etterutdanning fortsetter.
- En streng konkurranselov som håndheves effektivt.
- En innovasjonspolitikk som bidrar til nye løsninger som ellers ikke vil blitt utviklet
- At næringen utvikler bærekraftige forretningsmodeller, bidrar til sirkulær økonomi og til at forbrukerne tar miljøvennlige valg.
Skjerpet konkurranse
En viktig del av meldingen handler om dagligvarebransjen. Statsråden varsler at konkurransetilsynet skal skjerpe innsatsen. Blant annet skal man:
- Senke terskelen for hvilke saker som etterforskes.
- Drive mer omfattende markedsovervåking.
Det er i dag ulike vilkår. Den som handler mest hos en leverandør, får høyest rabatt og dermed lavest pris. Dette gjør at det er svært vanskelig for nyetablerte aktører å konkurrere med de etablerte.
- Prisdiskriminering
-Vi er glade for at Næringsministeren erkjenner noe vi har påpekt: Konkurransen i dagligvaresektoren er for dårlig, og Konkurransetilsynet må nå brette opp ermene og sørge for at den blir bedre. Prisdiskrimineringen er så stor at det i praksis er helt umulig for nye aktører å etablere seg i markedet. Vi håper utspillet følges opp med at Konkurransetilsynet nå får muskler til å gjennomføre det statsråden ber om, sier Anne-Cecilie Kaltenborn, leder av NHO Service og Handel.
Kommer i grevens tid
- Meldingen kommer i grevens tid. Næringen, med 360.000 arbeidsplasser, står midt oppe i store utfordringer, blant annet fordi den ikke får konkurrere på lik linje med utenlandske konkurrenter. Derfor er vi glade for at 350-kroners-grensen i budsjettforliket med KrF nå forsvinner i 2020, sier Kaltenborn.
Nøkkelord
Kontakter
Baard FiksdalInformasjonssjef
Tel:+47 930 88 777bfi@nhosh.noBilder
Lenker
Om NHO Service og Handel
Næringslivets Hus, Middelthunsgt. 27
0307 Oslo
+47 23 08 86 50http://www.nhosh.no
NHO Service og Handel er en av de to største landsforeningen i NHO og består av 2.380 bedrifter med 6.000 virksomheter og 86.000 årsverk. Bransjene er: Arbeid og inkludering, Bemanning og Rekruttering, Forvaltning, drift og vedlikehold (FDV), Helse og Velferd, Renhold og Eiendomsservice, Sikkerhet og Beredskap, Handel, samt Frisør og Velvære. Noen av bransjene har egen fagsjef/rådgiver, mens andre har sekretariater som yter service til medlemmene. Gratis tilgang på juridisk bistand er en viktig medlemsfordel.
NHO Service og Handel har to hovedmålsettinger: Vi vil 1) bidra til økt seriøsitet i arbeidslivet og 2) bidra til å utvikle bedre tjenester i Norge. Under dette ligger våre mål om å bidra til økt profesjonalitet, økt verdiskaping og sikre arbeidsplasser.
Følg pressemeldinger fra NHO Service og Handel
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NHO Service og Handel på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NHO Service og Handel
Rekordmange norske arbeidsplasser tapt på grunn av grensehandel29.11.2019 10:10:33 CET | Pressemelding
Nordmenn har satt ny grensehandel-rekord, viser tall fra SSB. Dermed settes det også ny rekord i tapte norske arbeidsplasser.
Så mye bruker vi på julehandelen31.10.2019 11:41:55 CET | Pressemelding
Hver av oss skal bruke 11.400 kr på julegaver, mat og annet i butikker og på nett i desember. Det ligger an til an til en svak oppgang i årets julehandel, med en vekst på + 1,6 % mot fjoråret, viser analyse fra NHO Service og Handel.
Velferdsmiks ga økt kvalitet på sykehjem i Oslo6.9.2019 13:09:29 CEST | Pressemelding
Ny rapport viser at velferdsmiks har hatt en meget positiv effekt på kvalitet på sykehjem i Oslo.
Streik avverget - NHO Service og Handel og NSF enige30.8.2019 02:50:06 CEST | Pressemelding
Det ble fredag 30. august klokken 02.45 oppnådd enighet mellom Norsk Sykepleierforbund (NSF) og NHO Service og Handel om mellomoppgjøret 2019.
Historisk samarbeid om arbeidsavtale25.6.2019 09:05:33 CEST | Pressemelding
Fellesforbundet og bemanningsbransjen har i fellesskap utviklet en arbeidsavtale for de rundt 10.000 ansatte i norske bemanningsbedrifter som leies ut til bygg. Avtalen er historisk, og viser hva vi kan få til når partene i arbeidslivet samarbeider.