- En god plattform som forplikter

Regjeringen varsler flere gode og helt nødvendige tiltak for landets små og mellomstore bedrifter i sin nye plattform. Nå forventer Bedriftsforbundet et tydelig taktskifte i arbeidet for å gjøre det enklere å drive bedrift i Norge.

- Vi er svært fornøyd med at en flertallsregjering så tydelig peker på nødvendigheten av å bedre vilkårene til landets små og mellomstore bedrifter. Denne plattformen inneholder flere punkter som Bedriftsforbundet har etterlyst lenge, konstaterer Jørund Rytman, leder av Bedriftsforbundets avdeling for politikk og samfunnskontakt.

- Dette er en plattform som forplikter og Bedriftsforbundets medlemmer har nå god grunn til å forvente et tydelig taktskifte i regjeringens arbeide for å gjøre det enklere å drive bedrift i Norge, legger han til.

Avbyråkratisering

I plattformen skriver Regjeringen at den vil legge frem en egen strategi for å styrke små og mellomstore bedrifter. Man vil også jobbe for at det skal bli lettere for små bedrifter å konkurrere om offentlige anbud og presentere et konkret mål for netto innsparinger for bedriftene som følge av avbyråkratisering.

- Fra et SMB-perspektiv er det mange positive signaler i dette dokumentet, men det aller viktigste er at man nå har fått på plass en næringsvennlig flertallsregjering. Det gjør at vi slipper negative overraskelser på grunn av budsjettforhandlinger langt inn i de sene nattetimene på Stortinget. Forutsigbarhet er viktig for hele næringslivet, men kanskje spesielt for de minste bedriftene, konstaterer Rytman.

Vage formuleringer

Selv om det er mange positive signaler i plattformen, mener Rytman det fremdeles er mye å gå på for den påtroppende regjeringen.

- Det er i overkant mange formuleringer som "skal vurdere" og "skal utrede" i denne teksten, også når det kommer til saker man faktisk tidligere har blitt enige om, sier Rytman,

- Jeg skulle dessuten gjerne ha sett en mer konkret og offensiv plan for å avskaffe skatten på arbeidende kapital. Her nøyde man seg med en litt vag formulering om å fortsette nedtrappingen. Likevel, totalt sett er dette flere steg i riktig retning, avslutter Rytman.

Her kan du lese listen over regjeringens planer for SMB-sektoren fremover