- EM-drømmen er ikke knust

12.11.2015 23:25 | ComeOn!

- Nå er oddsen høy for at vi går til EM. Det blir tøft, men er slettes ikke umulig, mener tidligere målkonge og landslagsspiss Thorstein Helstad.

Sammen med et fullsatt Ullevaal, så tidligere superspiss Thorstein Helstad (38) at de norske landslagsgutta sløste med sjansene og tapte 0-1 mot Ungarn i den første av to play-off kamper for å komme seg til EM i fotball.

Norge var store favoritter før kampen, men etter at den ungarske debutanten Laszlo Kleinheisler enkelt lurte Ørjan Nyland midtveis i første omgang, er EM-drømmen plutselig mye lengre unna.

- Tøft, men ikke umulig, mener Helstad - som selv scoret ti mål på 39 landskamper. Han er fornøyd med Norges banespill, men savner tøffhet foran mål.

- Litt enkelt sagt så blir vi litt puslete foran begge "kassene". Jeg forventer at vi kommer til å styre returkampen i Budapest også, men vi  må bli mye mer effektive. Klarer vi det lever EM-drømmen fortsatt, sier Helstad som nå er tippeekspert for Comeon. Etter sjokk-tapet torsdag kveld, gir spillselskapet hele 3.40 i odds på at Norge nå kommer til sitt første mesterskap siden 2000.

- Ungarn var i utgangspunktet det letteste laget vi kunne møte i denne play-off´n. Men Norge skjøt seg selv i foten på Ullevaal. Det ser også alle som tipper på fotball, forklarer spillanalytiker Frank Porturas.

Thorstein Helstad mener det først og fremst er tempoet i det norske spillet som må opp, hvis vi skal ta hjem seier og EM-billett i Budapest søndag kveld.

- Vi er bedre enn Ungarn, men det må gå kjappere når vi har ballen i laget. Norge er også nødt til å kople på venstresiden sin i neste kamp. På Ullevaal skjedde det neste ingenting der, og det er holder ikke i en play-off kamp. Det kan nok være lurt av Høgmo å vurdere en temposterk "Moi" Elyounoussi fra start til helga. Nå må vi jo frem på banen koste hva det koste vil. EM-håpet lever såvidt ennå, sier Thorstein Helstad.

Hans Martin Nakkim
CEO, ComeOn