- Den sterkeste veksten i Frendes historie

Tiårsjubilanten Frende Forsikring kombinerer rekordvekst med god lønnsomhet i et svært krevende marked.

Vegar Styve, konsernsjef i Frende Forsikring.

- 2017 har vært et aldeles fantastisk vekstår for Frende, og vi er ikke utsolgt enda, sier konsernsjef Vegar Styve. Veksten kommer av langsiktig arbeid med å bygge både fysisk og digital distribusjonskraft. Årsresultatene for konsernet viser god vekst i alle kanaler og er preget av god forsikringsteknisk drift. Samtidig er egenkapitalavkastningen på hyggelige 20 prosent.

Resultat før skatt 2017 er MNOK 301 (311), MNOK 245 (244) etter skatt. Det er positiv utvikling både innen skade- og livsforsikring.

Øker markedsandelen
Helt siden oppstarten i 2008 har Frende vært blant selskapene som har høyest vekst i skadeforsikringsmarkedet. 2017-tallene viser en vekst i premieinntekter innenfor skadeforsikring på MNOK 235,1 tilsvarende 15,1 prosent. Innenfor livsforsikring var veksten i premieinntekter MNOK 59.

- Selv i et marked med sterk priskonkurranse er dette den sterkeste veksten i Frendehistorien, sier Styve. Samlet fikk Frende 25.000 nye privatkunder og vel 2.000 nye bedriftskunder. Markedsandelen innenfor skadeforsikring økte med vel 0,4 % til ca. 3,3 %.

- Veksten utgjør en betydelig andel av den totale markedsveksten på 500-600 millioner kroner i året, utdyper Styve.

Stor bevegelse innen bilforsikring
Bilforsikring utgjør en betydelig andel av det totale forsikringsmarkedet, og ferske tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) viser at Frende med 22.387 nye bilforsikringer oppnådde hele 36 prosent av den totale markedsveksten på 62.063 bilforsikringer i 2017. Sparebank1 og Frende er i en særklasse på vekst det siste året.

Forsikringskonsernet som eies av 15 lokale sparebanker, har passert 230 ansatte på hovedkontoret i Bergen. Antall Frende-rådgivere i bankene og de 25 salgsentrene i franchise har passert 1200 på mer enn 240 lokasjoner landet rundt.

Frende har også nært samarbeid med Trumf Forsikring, den nye digitale samleplattformen for forbrukertjenester, Hudya, og Det Frivillige Skyttervesen med 130.000 medlemmer.

For 2018 venter Frende at den positive resultatutviklingen fortsetter, og forventer fortsatt sterk kundevekst, selv med sterk konkurranse og økt prispress.

Frendes eierbanker er: Sparebanken Vest, Sparebanken Sør, Helgeland Sparebank, Fana Sparebank, Sparebanken Sogn og Fjordane, Sparebanken Øst, Haugesund Sparebank, Etne Sparebank, Voss Sparebank, Lillesands Sparebank, Søgne og Greipstad Sparebank, Flekkefjord Sparebank, Spareskillingsbanken, Luster Sparebank, Skudenes og Aakra Sparebank.

Vegar Styve, konsernsjef i Frende Forsikring.
Bilforsikring utgjør en betydelig andel av det totale forsikringsmarkedet.Tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV). Sparebank1 og Frende hadde desidert størst vekst i 2017.

Jonsvollskvartalet | postboks 7335

Helnorske Frende Forsikring eies av 15 lokale sparebanker. Gjennom eierbankene og egne salgssentre er Frende representert med over 1000 lokale rådgivere fra Lindesnes i sør til Tromsø i nord. Vi har nær 260 ansatte ved hovedkontoret i Bergen, og over 250.000 privat- og bedriftskunder med forsikringsløsninger innen skadeforsikring, livsforsikring og pensjon.