Caverion

- De har skapt malen for fremtidens medisinske simuleringsløsninger

"Caverion har skapt en potensiell mal for fremtidens medisinske simuleringsløsninger. Det er et forbløffende prosjekt som overgår integrert teknologi i både næringsbygg og boliger, ved å skape noe som er langt viktigere for menneskeheten" står det i begrunnelsen i Crestron Integration Awards hvor Caverion vant førsteplassen i to kategoier, for sin løsning for det medisinske simuleringssenteret på NTNU.

Medisinsk simulering er en undervisningsmetode der en ved hjelp av en avansert datastyrt dukke og realistiske omgivelser gjenskaper pasientscenarioer fra virkeligheten. Disse simuleringene er avgjørende for at helsepersonell kan prøve og feile, uten å risikere liv.

Mot alle odds

Da Caverions avdeling i Trondheim fikk utfordringen med å lage den nye simuleringsløsningen for NTNUs Fakultet for helse- og sosialvitenskap, så de raskt at ønsket oppsett ville by på store tekniske utfordringer som hittil aldri hadde blitt løst.

Prosjektleder i Caverion, Thor Berg, forteller at utfordringen lå i mangelen på eksisterende løsninger for medisinsk simulering, som ikke åpenbart kunne kommunisere med eksisterende audiovisuelle-løsninger.

- Jeg tenkte umiddelbart at vi skulle klare utfordringen. Vi motbeviste tvilerne, men vi la også ned over 500 timer på flere ulike forslag før vi kom frem til et endelig design som kunne fungere, forteller Berg.

Helt unik løsning

Driftsansvarlig på NTNU, Ulrika Eriksson, forteller at i tradisjonelle sentere for medisinsk simulering er hver enkelt øvingsstasjon tilknyttet et eget kontrollrom, der erfarne helsepersonell overvåker studentene gjennom et enveisspeil mens de behandler «pasienten».

- I motsetning har løsningen Caverion laget for NTNU integrert simulatorløsningen til Lærdal med et komplekst  audiovisuelt-system. Nå har vi ett kontrollrom, med fire operatørstasjoner, hvor vi enkelt kan overvåke og styre «pasienten» i hvilket som helst av de seks ulike øvingsstasjonene.

- De som sitter i kontrollrommet ser hva som foregår i operasjonssalen på en storskjerm med 4K oppløsning, og kan veksle mellom å snakke med observatøren, med studentene, eller spille «pasienten», forteller Eriksson.

I tillegg kan simuleringene enkelt overføres live til forelesningssaler på NTNU, slik at andre studenter kan lære av de som er i øvingsrommet, samt brukes aktivt til debrifing etter endt sesjon.

Viktig for menneskeheten

I utnevnelsen forteller dommerpanelet hvorfor den tekniske integrasjonsløsningen til Caverion fortjente førsteplassen i kategoriene «Unik anvendelse» og «Beste utdanningsprosjekt».

- Caverion har skapt en potensiell mal for fremtidens medisinske simuleringsløsninger. Det er et forbløffende prosjekt som overgår integrert teknologi i både næringsbygg og boliger, ved å skape noe som er langt viktigere for menneskeheten.

Prisene, som ble utdelt på messen Integrated Systems Europe i Amsterdam den 10. februar, har aldri tidligere blitt gitt til et selskap fra Norge.

Trenger innovative mennesker

Adm. direktør i Caverion Norge, Knut Gaaserud, roser medarbeiderne i Trondheim.

- Med økende behov av komplekse teknologiske løsninger trenger vi mennesker som ikke gir opp der andre sier det er umulig. Her har Berg og teamet bevist at fremskritt kommer fra nytenkning og innovasjon, sier Gaaserud.

- Dette er et flott eksempel på hvordan samarbeid og riktig bruk av teknologi bidrar til fellesskapet.

Prosjektlederen i Caverion peker på det han kaller «over gjennomsnittet dedikerte medarbeidere».

Det å bygge et solid nettverk av egne dedikerte teknikere i Caverion, er for oss helt avgjørende for å gå inn i slike utfordrende prosjekter. Uten den kompetansen våre medarbeidere sitter på, hadde vi ikke kunnet levert denne viktige løsningen som faktisk vil kunne bidra til å redde liv, avslutter en fornøyd Berg.

Slik øver studente på å redde liv, uten å risikere liv.
Her kan en person overvåke flere øvningsrom samtidig

Om Caverion

Caverion
Ole Deviks vei 10

+47 22 87 40 00http://www.caverion.no
Caverion designer, produserer, drifter og vedlikeholder brukervennlige og energieffektive tekniske løsninger for alle typer bygg og industri. Våre tjenester brukes blant annet i kontorbygg, butikker, boliger, offentlige lokaler, industrianlegg og infrastruktur. Caverion ønsker å bli en ledende europeisk leverandør av avanserte og bærekraftige livssyklusløsninger. Vår styrke er bred kompetanse og omfattende tjenester som dekker alle tekniske fagområder gjennom hele livssyklusen til bygg og industrianlegg. Selskapet har en omsetning i underkant av 4 milliarder kroner og 3000 ansatte i Norge. Caverion-konsernet hadde i 2014 en omsetning på ca. 20 milliarder kroner og nærmere 17.000 ansatte i 12 land i Europa.