- Bremser fusjonsprosessene i høyere utdanning

11.5.2016 13:57 | Forskerforbundet

- Det er korttenkt av regjeringen å kutte i midlene til fusjonsprosesser. Slike kutt vil bare ramme forskningsaktiviteten og oppfølgingen av studentene, sier Forskerforbundets leder Petter Aaslestad i en kommentar til revidert nasjonalbudsjett.

Regjeringen kutter i midlene til gjennomføring av strukturreformen i universitets- og høyskolesektoren. Tolv millioner kuttes, to av disse overføres til private institusjoner. Forskerforbundets leder Petter Aaslestad mener det er et korttenkt kutt.

- Slike kutt forsinker fusjonsprosessene og går ut over kvaliteten på forskning og utdanning. Omstillingsmidlene burde økes, ikke reduseres. Nå gjelder det for Røe Isaksen å følge reformen sin helt i mål. Setter han bremsene på, skyves bare problemene ut i tid, sier Petter Aaslestad

Sammenslåingene i universitets- og høyskolesektoren er kompliserte og mye gjenstår. - Jeg vil advare kunnskapsministeren mot å undervurdere utfordringene de fører med seg. Fusjonene er langt fra fullfinansierte, noe som i seg selv er et løftebrudd fra Røe Isaksen. Et nytt kutt vil ytterligere øke gapet mellom behov og bevilgninger, og til syvende og sist ramme forskningsaktiviteten og oppfølgingen av studentene, fortsetter han.

Et samlet Storting har vært opptatt av å hjelpe institusjonene gjennom en krevende fusjonsprosess. - Forskerforbundet forventer at budsjettbehandlingen i Stortinget gjenspeiler dette, avslutter Aaslestad.

Ta gjerne kontakt for ytterligere kommentarer.

Lars Kolltveit
Kommunikasjonsrådgiver

21 02 34 44 / 99 03 91 61

Forskerforbundet er med 21 000 medlemmer landets største fag- og interesseorganisasjon for ansatte i forskning, høyere utdanning og kunnskapsformidling.

Vi organiserer kunnskapsarbeidere både i offentlig og privat sektor. Det naturlige valg for deg som arbeider med forskning, undervisning, formidling og administrasjon av kunnskap.