- 50/50 om spillmonopolet består

Denne uka slipper Stortinget meldingen om fremtidens spillpolitikk i Norge. - 70 år med spillmonopol kan være historie i løpet av nærmeste fremtid. Oddsen er 50/50, sier spillanalytiker Frank Porturas.

Stian Røsvik Bjørstad, talsmann for ComeOn! i Norge.

Det knytter seg stor spenning til den bebudede stortingsmeldingen om fremtidens spillpolitikk. Siden 1947 har Norsk Tipping hatt monopol på pengespill i Norge, men spill via internett kombinert med internasjonal lovgiving har sørget for at dette monopolet i praksis kun eksisterer på papiret.

I sin felles regjeringsplatform, Sundvolden-erklæringen fra 2013, varslet Høyre og Fremskrittspartiet en utreding av en lisesnording for spill i Norge. Tidligere i år lovet kulturminister Linda Hofstad Helleland å legge frem en avgjørende stortingsmelding om spill og spillpolitikk innen utgangen av 2016

Den bebudede meldingen er ventet å komme i løpet av få dager, og utfallet er helt åpent i følge spillanalytiker Frank Porturas i ComeOn!. Han har satt 1,85 i odds på både lisensmodell og spillmonopol.

- All fornuft og logikk tilsier at det er spillmonopolets tid er forbi. Teknologien og markedskreftene sørget i praksis for at dette var en realitet for flere år siden. Gitt det faktum at flere milliarder kroner forsvinner ut av Norge årlig gjennom uregulert spill på nett - uten at styresmaktene får tilbake èn krone i skatt eller avgifter - tilsier all fornuft at dette markedet nå blir regulert gjennom lisens. Men ting går tregt i Norge, og det finnes betydelig politisk motstand mot å oppheve spillmonopolet. Med høstens bråk rundt innvandringspolitikken og budsjettforhandlingene, er det langt fra gitt at Regjeringen tar monopolkampen på strak arm akkurat nå, sier Porturas.

- Basert på det vi vet i dag, vurdere vi det som 50/50 om spillmonopolet får bestå, forklarer spillanalytikeren.

Uavhengig av utfall, gleder talsmann for ComeOn! i Norge, Stian Røsvik Bjørstad seg til stortingsmeldingen kommer.

- Det er viktig for oss som bransje å få noen klare føringer for hvordan vi skal drive i fremtiden. ComeOn! lever godt med dagens spillordning i Norge, men det hersker ingen tvil om at Norsk Tippings monopol er mer til skade enn gavn for samfunnet. Spesielt gjelder dette de som lider av spillavhengighet. Denne gruppen har vesentlig mindre forbrukervern nå enn de vil ha under en lisensording. Det håper vi politikerne også ser. Vi er forsiktige optimister, sier Stian Røsvik Bjørstad.

Talsmann, ComeOn Norge
tlf: +47 951 54 561

Stian Røsvik Bjørstad, talsmann for ComeOn! i Norge.