- Må tas på større alvor

10.1.2017 13:48 | Unio

Norsk Sykepleierforbund mener flere viktige spørsmål står ubesvart etter dagens sykehustale av helseminister Bent Høie. — Mangelen på spesialsykepleiere må tas på større alvor, sier forbundsleder Eli Gunhild By.

- Vi er selvsagt helt enige med helseministeren i målet om å få ned ventetiden ved sykehusene. Men en viktig årsak til lang ventetid på operasjoner er mangel på operasjons- og intensivsykepleiere. Vi har tidligere etterlyst en nasjonal kartlegging og plan for å utdanne spesialsykepleiere ved sykehusene, men den lar fortsatt vente på seg, sier Eli Gunhild By.

Helseministeren viste til variasjon i liggetiden etter samme type operasjoner fra sykehus til sykehus. NSF er enige i at dette er viktig å ta tak i, men det er ikke gitt at kort liggetid alltid er det beste for pasienten.

- Liggetiden på sykehus har de siste årene blitt vesentlig kortere. Pasientene som skrives ut fra sykehusene er sykere enn før og trenger mer avansert behandling. Flere år etter reformen er innført er det gjort alt for lite for å avhjelpe mangelen på sykepleiere og spesialsykepleiere i kommunene. Her har helseministeren er stort ansvar for å sørge for at pasientene får en god behandling når de skrives ut fra sykehusene, sier Eli Gunhild By.

Forbundslederen fant også mye positivt i talen.

- Vi er blant annet positiv til Regjeringens signaler om en fortsatt satsing på psykisk helse og rus, og økt fokus på å få ned bruken av unødig tvang i helsevesenet. Men mangelen på sykepleiere og spesialsykepleiere må tas på større alvor, oppsummerer By.

Kontaktperson: kommunikasjonssjef Arvid Libak i Sykepleierforbundet, 908 80 518