BankID BankAxeptBankID BankAxeptBankID BankAxept

200.000 tæpper hver dag

Kontaktløse betalinger tar av skikkelig i Norge. I snitt tæpper nordmenn kortet sitt rundt 200.000 ganger hver dag, ifølge kommersiell leder Vegar W. Heir i Vipps.
I april neste år blir beløpsgrensen hevet ytterligere slik at man kan tæppe uten PIN-kode opp til 400 kroner. (Foto:BanKAxept)

Totalt er det rundt 4 millioner kontaktløse kort fra BankAxept i markedet nå, og alle nye kort som bankene sender ut nå støtter kontaktløs betaling.

- I dag kan man tæppe på alle beløp, men over 200 kroner må man taste PIN-kode. I sommer så vi at denne betalingsformen skjøt i været og nordmenn er raske til å endre vaner i takt med teknologien, sier kommersiell leder Vegar W. Heir i Vipps.

I april neste år blir beløpsgrensen hevet ytterligere slik at man kan tæppe uten PIN-kode opp til 400 kroner. Dermed vil antall kontaktløse betalinger skyte ytterligere fart utover i 2019. I dag ligger snittbeløpet per kontaktløs transaksjon på rundt 150 kroner.

Raskere og enklere
Heir mener at folk velger å tæppe kortet fordi det går mye raskere, og at det både er sikkert og enkelt.

- En gjennomsnittlig handlekurv i dagligvarebutikken er under 400 kroner, og kundene kan dermed betale enda raskere enn før. Vi vet at det går ni sekunder raskere å tæppe kortet fremfor å bruke PIN-kode eller chip, så vi sparer samfunnet for mye kø. I tillegg reduseres risikoen for svindel når PINkoden eksponeres sjeldnere, sier Heir.

Han mener at markedet for kontaktløs betaling er i endring, og at stadig flere butikker og utesteder ønsker å ta det i bruk.

Nå kommer dagligvarebutikkene
Halvparten av betalingsterminalene i Norge kan det nå tæppes på. Og nesten alle er teknisk klargjort.

- Varehandelen følger nøye med på utrullingen av bankkort og vurderer løpende når tæpping skal gjøres tilgjengelig. Vi forventer at det vil være mulig å tæppe i de fleste butikker innen sommeren neste år, også i noen av de store dagligvarebutikkene, sier Heir.

Alle de store dagligvarekjedene vil nok åpne opp for kontaktløs betaling i løpet av sommeren eller høsten neste år.

- Våre prognoser viser at vi kommer til å ta igjen våre naboland raskt, sier Heir.

Om BankID BankAxept

BankID BankAxept
Dronning Eufemias gate 11

BankID og BankAxept er Norges mest brukte tjenester innen ID og betaling. Denne infrastrukturen som eies av banker i Norge leverer trygg og enkel betaling og innlogging for hele Norge.

BankAxept er Norges desidert mest brukte og kostnadseffektive betalingssystem. BankAxept har gjort Norge til verdens mest kontantløse samfunn og håndterer over 80 prosent av alle korttransaksjoner i fysisk handel. Nesten 9 av 10 betalinger skjer med tæpping av kortet. Butikkene foretrekker BankAxept på grunn av pris, stabilitet, sikkerhet og raskt oppgjør.

4,5 millioner nordmenn har BankID som brukes til alt fra nettbank, offentlige tjenester og private tjenester innenfor mange bransjer. BankID gir trygg og enkel identifisering og signering på nett, og brukes nesten 1 milliard ganger i løpet av et år.

Følg pressemeldinger fra BankID BankAxept

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra BankID BankAxept på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra BankID BankAxept