Informasjonskontoret for farge og interiør

Riktig maleverktøy til kledning kan halvere tidsbruken

Der sies at godt forberedt er halvveis fullført, og sjeldent har utsagnet vært mer sant enn da IFI var med å teste pensel VS rulle på kledning.

En person som maler kledning grønt
TESTING: 4,5 kvadratmeter fabrikkgrunnet klending ble malt på to ulike måter for å se hva som var raskest. Chera Westman/ifi.no

Testen ble utført av faglig ansvarlig malermester i Jordan, Åsa Schaanning, på maleverkstedet til Jordan. Her var det satt opp en vegg med fabrikkgrunnet kledningsbord, stående tømmermannskledning, med ru overflate. IFI tok tiden og filmet prosessen. Ved begge metodene ble malingen på forhånd slått opp i et stort malebrett.

– Vi delte veggen i to, og malte først 4,5 kvadratmeter med pensel, og deretter en like stor del med uterull montert på forlengerskaft, sier Schaanning.

Male med pensel: 18 minutter

Til penselpåføringen valgte Schaanning framgangsmetoden de fleste hjemmefiksere sverger til – størst mulige pensel, holdt i hånden. Det ble brukt en flat pensel på 120mm som tar opp mye maling, og en oval 65mm pensel med vinklet skaft. Hun var også nøye med å male endeved nederst på veggen, og spare ut mot en tilstøtende konstruksjon øverst.

– Det er viktig å ikke ta seg av for mange bord av gangen. Moderne malinger tørker raskt, og vi vil ikke ha start- og stoppmerker. Jeg arbeider med lange drag, og holder penselen i en vinkel mot underlaget slik at jeg får brukt malingdepotet i busten best mulig, forklarer hun mens hun jobber, før hun følger opp:

– Jeg ville nok heller ha anbefalt en annen pensel som ikke er like bred og dessuten ha brukt den sammen med et forlengerskaft. Da blir du ikke like sliten i hendene, det er tungt å male med en stor pensel som tar opp mye maling.

Det tok malermester Åsa Schaanning 18 minutter å male 4,5 kvadratmeter av demoveggen med pensel.

Male med rull og pensel: 8 minutter

I testens andre halvdel påførte Schaanning malingen med uterull montert på et forlengerskaft. Hun bruke også en 100mm bred pensel med langt, vinklet skaft, en såkalt svanehalspensel, og en 75mm bred flat pensel. Penslene brukte hun til å arbeide inn malingen i overflaten på den ru kledningen, og for å komme inn i kriker og kroker som rulla ikke får plass til. Ingen snarveier ble tatt.

– Her er det viktig å få på nok maling på rullen før du starter. Dypp den godt i maling, og rull den frem og tilbake i rullebrettet flere ganger for å sikre at malingen er jevnt fordelt på rullen. Rullen skal så rulles over kledningen i lange trekk opp og ned. Det er viktig å ikke gni rullen, og du skal dyppe den ofte i malingen. Du skal ikke male med tørr rull, sier hun.

Åsa Schaanning brukte 8 minutter og 40 sekunder på å male 4,5 kvadratmeter med rull og pensel-kombinasjonen. Det er 53 prosent raskere enn tiden det tok å male med kun pensel.

– Jeg ble heller ikke sliten på samme måte nå. Med kun pensel kjente jeg det godt i fingrene da jeg var ferdig, sier hun.

Mye tid å spare

Konklusjonen er med andre ord at det er mye tid å spare på å velge rulle når du skal male huset utendørs. Når det er mer enn bare ni kvadratmeter som skal males, kan effekten av godt verktøy bli enda større, fordi det er mange flere kvadratmeter kledning på et gjennomsnittlig norsk hus, og man blir fort sliten i hender, armer og rygg.

Kontakter

Chera WestmanDesksjef/informasjonskonsulentIFI - Informasjonskontoret for farge og interiør

Tel:404 31 080chera@ifi.no

Bilder

Kvinne smiler mens hun holder en malerull og en pensel, iført arbeidsklær med logoen "Jordan".
GODE VALG: Det sies at riktig verktøy er halve jobben, og det er mer enn bare et utsagn. Faktisk kan du med riktig maleverktøy spare over 50 prosent av tiden du bruker på å male husveggen.
Last ned bilde
En hånd iført en malehanske holder en pensel som maler en grønn dør med frisk grønn maling.
GOD VINKEL: Hold penselen i vinkel mot underlaget for å få ut godt med maling fra malingdepotet i hulrommene mellom fibrene.
Last ned bilde
Person maler en hvit vegg med grønn maling.
TIL KANTER: En oval 65 millimeter pensel brukes for å sikre god kantdekk og komme til i kriker og kroker.
Last ned bilde
En person maler en hvit kledning grønn med en pensel, bilde viser bare hånden til personen.
ENDEVEDEN: Endeveden er et sted der er viktig å få på nok med maling. Der skal den forhindre at vann trekker opp i kledningens trefibre.
Last ned bilde
En person maler et grønt trepanel med en rulle på et forlengerskaft.
RASKEST: Denne malerullen for stående kledning er 7 centimeter bred, slik at den får plass mellom kledningsbordene.
Last ned bilde
En person maler grønn kledning med en rulle på et forlengerskaft
STÅ GODT: Med forlengerskaft kan du stå i en ergonomisk arbeidsposisjon og får lang rekkevidde.
Last ned bilde

Om Informasjonskontoret for farge og interiør

IFI er en privat non-profitt organisasjon som er bransjeambassadør, inspirator og pådriver for igangsetting av nye store og små oppussings-, og nybyggsprosjekter i Norge. Virksomhetens aktiviteter strekker seg fra forbrukerinformasjon til bransjearrangementer.

Følg pressemeldinger fra Informasjonskontoret for farge og interiør

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Informasjonskontoret for farge og interiør på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Informasjonskontoret for farge og interiør